بهترین طراحی‌های جلد کتاب در سال ۲۰۱۶ به انتخاب مدیر هنری نیویورک تایمز

روجلدهای تزئینی کتاب‌ها، حاکی از ایده‌های خوب و بدی هستند که پیش‌خریدهای احتمالی ما را تعيين مي كنند. بنابر عقیده‌ی مرسوم، یک روجلد معمولی و پیش‌پا افتاده هرگز نباید ایده‌ی با ارزشی را که در خود(در دلِ کتاب) دارد، نادیده بگیرد.
اما با این وجود، بخش بزرگی از قراردادهای رایج و مرسوم و همچنین دانش و باور ما، امسال با اشتباه مواجه شده است؛ و برای من جای تعجب و شگفتی دارد که در سراسر تاریخ چندین و چند مثال از روجلدهایی که کارکردی برخلاف “ارزش‌ هاي بالقوه انساني” دارند، وجود دارد! که در این کتاب‌ها طرح شده‌اند.
در اينجا دلايلي برای جبرگرایی کمتر و خوشبین‌تر بودن می‌آورم.
این روجلدها چالش برانگیزو در عین حال قابل فهم هستند.
طنزآمیز و غیرجدی هستند، بدون اینکه پر تصنع یا افراطی باشند- و هیچکدام از این دو مورد برای یک طراح گرافيك به آسانی میسر نمی‌شود.
اگر قرار باشد طراحی و یک دیزاین خوب ما را برای هوشمندتر شدن به سمت تجربه‌ای جلب کند، پس هرگاه کتابی به ما اجازه مي دهد زماني را در فضاي شخصي و حال و هواي فرد ديگري سپری كنيم حاکی از این است که طراحی كتاب موفقیت‌آمیز بوده است.
به همین منظور، انتخاب‌ها و نظریه‌هایی که به هر یک از این روجلدها می‌پردازند، برایم متقاعد کننده بودند تا سرو صدا را خاموش کنم، از صفحه‌ی اسکرین سرم را بلند کنم و به اندازه حدود ۲۵۰ صفحه یا بیشتر در دنیای یک نفر دیگر (مؤلف کتاب) غرق شوم.
در سال تلخی که دچار حواس پرتیِ مداومی شده‌ایم، دیزاین خوب و اثرگذار، به یک ابر قدرت تبدیل می‌شود.

ترجمه : نگار آذرپویا
ویرایش و تنظیم : مینا نسلیانی

 

نظرات