گزارش تصویری الهام خدابنده از نمایشگاه آثار علی اکبر صادقی در موزه هنرهای معاصر تهران

الهام خدابندهالهام خدابنده

این نمایشگاه با حضور علی اکبر صادقی،نگاهی به فرهنگ دیداری و هنرمدرن و معاصر ایران دارد و هفتاد سال فعالیت هنری او را به عنوان نقاش،انیماتور،مجسمه ساز و شاعر ، در معرض دید عموم قرار می دهد.
در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ اثر هنری ازآثارنقاشی، نقاشی دیواری، مجسمه ، طراحی ، طراحی روی شیشه، تصویرسازی و نیز فیلم های نادری از هنر پویانمایی از این هنرمند به نمایش در آمده است.

این نمایشگاه تا ۲۵ فروردین ماه ۹۷ در موزه هنرهای معاصرتهران دایر است.

میخ ها| ۱۳۹۰-۱۳۸۹

نقاشی های علی اکبر صادقی سرشار از بازنمایی مردان جنگی ای هستند که چهره خودشان را از نگاه مخاطب پنهان کرده اند. فیگورهایی که ترجیح داده اند چهره ای مبدل داشته باشند یا هیچ چهره ای نداشته باشند.

چهره مبدل به معنای چهره ایست که فاقد ویژگی های فردی یا عوارض چهره شناختی است. چهره ای که می تواند به یک جمع تعلق داشته باشد و هیچ فرد مشخصی مدعی برخورداری از آن نباشد. این چهره در آثار صادقی یا حامل ماسکی است یا از طریق حجابی پوشیده شده است. سربازان نگارگری ایرانی همان ماسکی هستند که فیگور ها بر چهره دارند، آن ها از چهره مشخص فردی برخوردار نیستند.

چهره ها در بسیاری از پرتره ها با شس ای همچون میخ که بر چهره فرو رفته اند، مانع دیدن آن ها می شود یا جای خود را به شی ای همچون سیب بخشیده اند که جایگزینی است برای بازنمایی چهره.

گمشده در شهرت| ۱۳۹۴-۱۳۹۳

صندلی با چوب خمیده که ابتدا توسط طراح آلمانی/ اتریشی، مایکل نونت طراحی شد. در ایران با نام صندلی لهستانی معروف بود، چرا که اولین بار توسط نجاران لهستانی به ایران آورده شد.

صندلی های لهستانی در این مجموعه نقاشی ها، هم نمادی از بی طرفی جامعه ایران در جنگ جهانی دوم میباشد و هم به عنوان بازمانده ای از سو استفاده های روسیه و انگلیس از خاک ایران در ارسال منابع و تجهیزات به خط مقدم نیروهای اروپایی. این صندلی ها در این آثار،به نوعی ارایه شده اند، گویی که به تاراج برده شده و ویران شده اند.

از دیگر عناصر قابل شناسایی در این اثر، اشکال و ترکیبات آشنایی هستند که در آثار هنرمندان اروپایی- که در سطح بین المللی شناخته شده اند وجود دارند. از جمله نقاشی رقصنده کوچک اثر ادگار دگا، نقاشی داوود اثر میکل آنژ، نقاشی جیغ اثر ادوارد مونش و …

صادقی شخصیت نمادین موجود در نقاشی های خود، یعنی سرباز را در این آثار قرار داده و بدین طریق به هر یک از شخصیت های فوق ، با دخالت در ژست از پیش شناسایی شده شان، واکنش متفاوتی نشان داده است.

 

ائتلاف‌| ۱۳۸۱-۱۳۸۰

مجموعه ائتلاف شامل چهار فریم نقاشی است و تصویری سورئال و نمادین از چگونگی اتحاد قدرت های جهان با هدف نابود کردن عشق و ارزش های انسانی ارائه می دهد. صادقی، هم سیب را به خودی خود یک مفهوم بحساب آورده، هم از آن مفهوم گرفته، و هم آن را به عنوان یک درون مایه زیبایی شناختی در نظر گرفته است.اشکال و رنگ های مختلف سیب دارای ارزش های نمادین متفاوتی هستند: سیب زرد، به ” تقدس و قداست” اشاره دارد. سیب قرمز به “عشق” اشاره دارد. سیب سبز نشان از ” پاکی” دارد. سیب آبی، سمبل آزادی و سیب سیاه، نشانه ای از مرگ است. سیب با ارزش های انسانی مرتبط بوده است. ایده ائتلاف تقریبا حول و حوش واقعه یازدهم سپتامبر بوجود آمده است. سیب ها، در این رابطه نشان دهنده مردم بی گناهی هستند که تحت تاثیر این حملات قرار گرفته اند، نمادی از ظلم و بی رحمی که ویژگی و معرف سیاست جهانی است. به همین منوال، رنگ های قرمز، آبی و سفید نشان از رنگ هایی دارند که اغلب حکایت از پرچم های برخی قدرت های جهانی دارند.

 

 

 

سفرنامه ها| ۱۳۸۴ تا امروز

مجموعه ای از آثار علی اکبر صادقی که تا به امروز در حال تولید هستند و خلق آن ها، از چند دهه پیش و در طی سفرهای صادقی به مکان های متعدد آغاز شده است. این طراحی های خطی نشان دهنده یک فضای استوانه ای هستند که هنگامی هنرمند به سفر می رود خود را در آن فضا می یابد، در این مقطع و نقطه، تغییر و دگرگونی از مجموعه قبلی به سمت مجموعه های جدید روی می دهد.

 

 

عشق و جنگ| ۱۳۹۰-۱۳۴۹

آثار صادقی مملو از داستان سرایی، داستان های دلربایی و قهرمانانه ای هستند که برخی از آن ها به شیرینی داستان های عاشقانه و افسانه ای، و برخی دیگر به تلخی و ناخوشایندی حکایات قدیم پارسی درباره مرگ و جنگ هستند. مجموعه عشق و جنگ هم چنین گزیده ای از قطعاتی است که مستقیما از شاهنامه فردوسی الهام گرفته شده اند.

 

 

 

نا نوشته| ۱۳۹۲-۱۳۹۰

مشخصه اصلی محموعه نا نوشته استفاده از تعداد بی شماری از نمادها و سمبل های فرهنگی و اشاره به داستان های روایی ایرانی است. اکثر این سمبل ها به مینیاتورها، لیتوگرافی های چاپ سنگی تاریخی و نقاشی های قهوه خانه ای اشاره دارندو این نقاشی ها همچنین به داستان های ادبیات کلاسیک ایران و فرهنگ عامه الهام گرفته اند. پرسپکتیوی که صادقی در برخی نقاشی های مجموعه نا نوشته استفاده می کند، الهام گرفته از نقاشی های ایرانی است که بطور همزمان، مکان ها و زمان های مختلف را در یک سطح به تصویر می کشند.

سایز بزرگ آثار این مجموعه- صرف نظر از مشخصات ریز و جزئی مینیاتورهای موجود در آن ها- این آثار را شبیه بوم های نقاشی های قهوه خانه ای کرده است، که بر خلاف کتب تصویری، قرار است از مقابل و از دوردست دیده شوند.

استتار|۱۳۸۹-۱۳۹۰

نظم ما را عادت می دهد که اشیا و اشخاص را در رابطه ای آشنا و مانوس بیابیم. صادقی بر اساس غریزه نوجوی خویش، به رغم آن که نظم هندسی را در شکل هارمونیک و متناسب آن دوست می دارد و از زیبایی شناسی امر منظم مکرر، سود می جوید اما هر از چندی مایل به اخلال شکلی و مضمونی در این نظم هندسی هنجارآفرین است و این ویژگی در تابلوهایی که با مضمون سایبان کشیده به خوبی هویداست.

 

افسانه و ریاضی|۱۳۸۴-۱۳۵۶

بین سال های ۱۳۵۶ تا ۱۳۸۴ صادقی یک بعد سورئالیستی به کارهایش اضافه کرد که بر مهارت و روش های فنی او در سبک های ایرانی( از مینیاتور گرفته تا نقاشی های قهوه خانه ای) استوار بود. برای بیش از دو دهه، صادقی به خلق صدها نقاشی و طراحی فوق العاده که ترکیبی از داستان ها و افسانه ها بودند و یک آگاهی و شعور جمعی را روایت میکردند( از طریق ابعاد چند لایه تصویری در هر قطعه هنری) پرداخت.این دوره خاص نمایش قوی و چشمگیری از سوریالیزم در تاریخچه حرفه ای اوست.

 

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *