معرفی کتاب| گرافیک حسی

آنچه تحت عنوان گرافیک خلاق امروزه قضاوت می‌شود، تنها یافتن راه‌حل‌های مناسب و یا دیزاین‌های منحصر به فرد و مرتبط با موضوع نیست. چنین مواردی دلایل لازم موفقیت یک پروژه هستند بدون آنکه دلایل کافی باشند. جلب اعتماد و توجه مخاطبین تنها بواسطه‌ی رنگ، فرم، ساختار، دیزاین و یا حتی راه‌حل‌های نامتعارف در این ازدحام تصویری و نوشتاری که همواره ما را رو در رو با اکتشاف یک کد و یا رمز‌گشایی قرار می‌دهد امری محال و یا حداقل بسیار وابسته به شانش و اقبال است. در چنین فضایی طراحان و ایده‌پردازان نیز بیکار ننشسته و دست روی دست نگذاشته‌اند، اما اینکه تنها به استناد راه‌حل‌های گذشته و آشنا برای همه، بتوانند به چنین موفقیتی دست یابند، امروزه بیشتر از هر زمان دیگری زیر سوال رفته است. آنها با استفاده از شیوه‌های گوناگون و جنجالی سعی در ربودن نگاه و گوش و حتی لامسه‌ی مخاطبان خود دارند.
آنچه تحت عنوان موجی رقابتی و حساس در حال حاضر جریان دارد، افزایش و انشعاب هرچه بیشتر مجراهای ادراک پیام و دریافت ایده از سوی مخاطبان است. این نقش را به طور حتم، هر آنچه که قابل لمس است، بیشتر ایفا می‌کند. روند لمس، مجراهای ادراکی ناشناخته‌ای را در افق درک و فهم مخاطبان ایجاد می‌کند، میزان تلاش برای تولید یک محصول و اینکه این محصولات نمونه‌های بهتری برای جمع‌آوری هستند و یا حتی اینکه طراح از چه پیچ و خم‌ها و ماجراهایی برای رسیدن به این ایده و متریال گذشته است، اثر را به یاد ماندنی و دل‌نشین می‌کند.
فیلم حساس به اشعه‌ ایکس، جوهر حساس به حرارت، کاشی سرامیکی، موکت و خون زیر انگشتان ما علاوه بر القای خود جنسیت مواد، قرار است چه پیام و کد دیگری را منتقل کنند! سوالی که تا حدی سعی شده است به آن پاسخ داده شود.
اتفاقات| لحظه‌ی خلاق، وقتی که ایده از آسمان پایین می‌افتد.
نامه مستقیم| هر عنصری قابلیت تبدیل به یک اثر هنری را داراست
متفرقه| هرگاه زنگی به صدا در‌می‌آید، یک فرشته بال می‌گیرد.
بسته‌بندی| گرافیک تصدیق می‌کند که هیچ مرزی وجود ندارد.
هویت| هر اثر گرافیکی بازتاب شخصیت درونی طراحش است.
انتشارات| هرچه مفهوم غیر معمول‌تر، در انتها کار مقاوم‌تر
تبلیغات شخصی| تبلیغات شخصی همانقدر که زیباتر است، سخت‌تر هم هست.

ترجمه و تالیف: ناز‌مریم شیخها
انتشارات: آبان
قیمت: ۷۰۰۰ تومان

نظرات