مالتی‌مدیا / مقدمه‌ای بر مفهوم چندرسانه‌ای

-143روز -23ساعت -40دقیقه -22ثانیه

پنجشنبه هفتم دی ماه نود و شش، صد و دومین جلسه از گپ گرافیک تبریز با موضوع مالتی مدیا در سالن همایش‌های مجتمع تجاری تفریحی لاله پارک برگزار گردید.
باقر بهرام شتربان (انیماتور،طراح گرافیک،مدرس دانشگاه)، سخنران این نشست بود که در زیر بخشی از ارائه به قلم وی آمده است:
«مقدمه‌ای بر مفهوم چندرسانه‌ای و رویکرد آن به ابزارها وفناوری‌های دیجیتال»
درآمدی بررسانه:
رسانه یا مدیوم معادلی برای واژه‌ی لاتین Medium و رسانه‌ها یا مدیا معادلی برای Media است.
-فرزان سجودی در کتاب «نشانه‌شناسی کاربردی» به تعریف متداول از رسانه قناعت نمی‌کند و نام رسانه را در کنار «ابزار» معنا می‌کند.
-مک لوهان McLuhan : وسایل ارتباطی توسعه حواس انسان می‌باشند.
-پستمن Postman  وسایل ارتباط جمعی و و رسانه‌ها هستند که کمیت و کیفیت معنا و مفهوم را تشکیل می‌دهند.
دو گونه از رسانه‌ها موجود می‌باشند. آنهایی‌که زمان محور هستن و آنهایی‌که ایستا (static) هستند.
هر رسانه‌ای قابلیت انتقال پیام در خور و تناسب خود را دارا می‌باشد و برای انتقال پیام خاصی می‌بایست متناسب‌ترین رسانه را انتخاب نمود.
علاوه برناکارآمدی و بی‌بهرگی، استفاده از یک رسانه نامناسب می‌تواند برای محتوی نیز آسیب رسان باشد.
اگر فرد فاقد مهارت‌های خاص وابسته به رسانه‌ها باشد مي‌گوييم سواد درک و دريافت پيام‌های فلان رسانه را ندارد.
چند‌رسانه‌ای‌ها و چند‌رسانه‌ای‌های دیجیتال
با ترکیب رسانه‌ها، یک چندرسانه‌ای ایجاد می‌شود. این گونه از ترکیب را می‌توان مثلا در شبکه‌های اینترنتی ملاحظه کرد اما این بدین معنی نیست که چندرسانه‌ای مفهومی جدید در پیوند با محیط‌های رایانه‌ای می‌باشد.
رقمی‌سازی Digitization:
مارک آندرژویک Mark Andrejevic در مقاله خود بنام «هنر در فضای مجازی: زیبایی‌شناسی دیجیتال» معتقد است که فناوری‌های دیجیتال پیشرفت‌های زیادی را در شاخه‌های مختلف هنری در ادبیات، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی و فیلم بوجود آورده است.
یکی از نتایج چشمگیر در خلق چند رسانه‌ای‌های دیجیتال به کمک برنامه‌های رایانه‌ای، غیرخطی بودن آنهاست.
بطور کلی، دو مدل ترکیب عناصر رسانه‌های گوناگون برای ایجاد یک چندرسانه‌ای دیجیتال وجود دارد: مدل صفحه محور، مدل زمان محور.
دورنمای چندرسانه‌ای:
در مقایسه با اشکال بنیادی چندرسانه‌ای نظیر فیلم یا رمان، چندرسانه‌ای تعاملی دیجیتالی هنوز دوران کودکی خود را سپری می‌کند.
تاریخچه فیلم و پویانمایی برای مثال، نشان‌دهنده آن است که زمان هم‌نوایی آنها با محتوا و مصرف بسیار بیشتر از زمان هم‌نوایی است که چندرسانه‌ای دیجیتال دارد.
چندرسانه‌ای دیجیتال از سویی دیگر نگاهی به فرم‌های قدیمی‌تر دارد.
در چندرسانه‌ای قطعه گم شده درک درست آن است که ما چگونه می‌توانیم ازاین واقعیت که چندرسانه‌ای داده دیجیتالی است به نفع خود استفاده کنیم.

در پایان جلسه نیز، نادیا فخیم مروری کوتاه به مهم‌ترین عناوین صفحه وبلاگ سایت گپ‌گرافیک داشت و صد و دومین نشست با ثبت عکس دسته‌جمعی پایان یافت.

 

متن: نادیا فخیم

عکس: داود یوسف‌نیا، مینا ناموری

 

 

 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *