بررسی آثار و مراحل پروژه‌های تبلیغاتی و فرهنگی

هفته گذشته سی‌ و دومین جلسه گپ گرافیک تبریز در خانه ختایی برگزار شد. در این جلسه بنا به درخواست نوید نظمی  با موضوع پیشنهادی خود پیرامون “بررسی آثار و مراحل پروژه‌های تبلیغاتی و فرهنگی” با نمایش چند پروژه‌ی تبلیغاتی و توضیحاتی پیرامون ایده‌های هر پروژه آغاز و در ادامه به مطالب زیر با تاکید بر اعتقاد شخصی خود اشاره نمود:

– کم بودن اطلاعات سفارش دهنده و وجود فضای رقابت در بازار، فراوانی مخاطب پروژه تجاری نسبت به فرهنگی، باعث سنگین شدن پروژه‌های تجاری نسبت به پروژه‌های فرهنگی می‌شود.

– گرافیک یک هنر وارداتی است، پس لزومی به ارائه هویت ایرانی در تمام آثار نیست.

– فضای رقابتی پروژه تعیین کننده استفاده از هویت ایرانی یا غیرایرانی می‌باشد.

– در کار تبلیغاتی ذائقه مصرف کننده محصول درنظر گرفته می‌شود.

– ذائقه با گذشت زمان تغییر می‌کند و متفاوت از هویت است.

– هویت مختص منطقه است و هیچ موقع تغییر نمی‌کند.

– پوستر فرهنگی قدرت تاثیر‌گذاری بالایی ندارد و برای مثال باعث جذب مخاطب برای یک کنسرت ویا توانایی جلوگیری از جنگ نمی‌گردد بلکه عوامل دیگری در این رخدادها موثر می‌باشند.

– نیاز امروزه جامعه شهرما تربیت طراحان و گرافیست‌های تبلیغاتی است.

– ما تا به امروز نتوانسته‌ایم اعتماد کارفرمایان شهرمان را جذب بکنیم.

– هیچ طراح فرهنگی قادر به تولید یک اثر تجاری موفق نبوده است.

در ادامه سجاد اسعدی نظرات خود را پیرامون صحبت‌های سخنران ارائه داد که چند نکته از آن عبارتند از:

– در یک کار فرهنگی با موضوع ایدز می‌تواند بالغ بر ۵ میلیارد نفر مخاطب داشته باشد، در حالی که در یک پروژه تجاری به نسبت مخاطب کمتری دارد.

– در یک کار تجاری نمی‌توان گفت که دارای هویت خاصی است، بلکه پروژه تجاری از ذائقه تبعیت می‌نماید.

– درآثار فرهنگی بنا به خواست مخاطب وجود هویت الزامیست.

– در مورد توان اثر‌گذاری یک پوستر فرهنگی به اثر “یوسی لِمِل” و تاثیر آن بر نگرش جهانی و نهایتا افزایش فشار بر اسرائیل جهت حذف محاصره غزه اشاره گردید.

– طراحانی مثل مرتضی ممیز، دیوید کارسون، استیفان زاگمایستر از جمله طراحانی هستند که در هر دو ژانر عملکرد موفق داشته‌اند.

در خلال بحث‌ها جهت رفع شبهه در مورد روال جلسات که به غلط بحث پیرامون گرافیک فرهنگی تلقی شده بود، توضیحاتی داده شد و از عموم دوستانی که بتازگی با این جلسات آشنا شده‌اند درخواست شد تا قبل از قضاوت به مراجعه آرشیو موضوعات سی و‌اندی جلسات گذشته و برنامه یک سال آینده توجه بفرمایند.

سایر مواردی که ازسوی دوستان مطرح شد:

– گاها طراح فرهنگی با طراح اجتمایی اشتباه گرفته می‌شود، در کل جهان طراحی که در زمینه پوستر تئاتر و موسیقی و سینما فعالیت نموده به‌عنوان طراح فرهنگی و در مقابل طراحی که به مسائل اجتمایی و سیاسی توجه داشته به‌عنوان طراح اجتمایی شناخته می‌شود.

– گرافیست‌ها و کانون‌های تبلیغاتی برای موفقیت نیاز به انجام کار تیمی دارند.

– شاید تقسیم‌بندی طراحان در ژانر‌های تجاری، فرهنگی و یا اجتمایی کار صحیحی نیست و یک گرافیست باید بتواند در هر ژانری بتواند ایده‌پردازی و طراحی نماید.

– سواد یک گرافیست در موارد تخصصی طراحی و عمومی جامع شناسی،روانشناسی و بازاریابی باید جامع‌تر و وسیع‌ترباشد. اما باز نیاز به همکاری گروهی با متخصصین دارد.

بدلیل خواست جمعی برای نتیجه‌گیری از بحث قسمت اول جلسه، صحبت پیرامون سبک‌های گرافیک به جلسه هفته آتی موکول گشت.

نظرات