آشنایی با سبک‌های گرافیک / طراحی مینیمال

جلسه سی و سوم گپ گرافیک با موضوع طراحی مینیمال که توسط وحید ناموری ارائه شد، برگزار گردید.
در بخش اول با موضوع طراحی مینیمال به مطالب زیر اشاره شد:
گاهی واژه‌ی طراحی (Design) با ترسیم (Drawing) و نقاشی (Painting) اشتباه گرفته می‌شود. ترسیم و نقاشی مهارت‌هایی هستند برای به تصویر کشیدن افکار، در حالی که طراحی یک پروسه است که نتیجه‌ی آن یافتن راه حل برای یک مساله است. سال ۱۹۱۹ در هنرستان باهاوس آلمان (خانه‌ی معماری) با متدهای جدیدی به هنرجویان آموزش داده می‌شد که در آن ارتباط بیشتری میان طراحی و صنعت به وجود می‌آمد. بعد از جنگ‌های جهانی سبک‌های هنری جدیدی در اروپا و امریکا مثل پاپ آرت پدید آمد. کارهای متفاوتی هم در موزه‌ها و گالری‌ها به نمایش درآمد که وجه اشتراک آن‌ها در ساده‌گی متریال و طرح بود. بعدها نام مینیمال به آن آثار داده شد. مثلا در نقاشی می‌توان به آثار موندریان اشاره کرد. این سبک به تمامی شاخه‌ها کشیده شد از فلسفه تا معماری و موسیقی و سینما. Less is More (کمتر غنی‌تر است) گفته‌ی رابرت براونینگ معمار که تبدیل به شعار این مکتب گردید بیان‌گر فلسفه‌ی مینیمال است که در آن اصالت را به ساده‌گی می‌دهد. چیزی که با فرهنگ سنتی ایرانی اختلاف دارد. در ادامه انعکاس فلسفه مینیمال در رشته‌های مختلف بررسی شد.
در ادبیات داستان‌های مینیمال و Flash Fiction زیر ۲۵۰ کلمه به وجود آمد که البته مشابه آن در ادبیات شرق اشعار هایکوی ژاپنی وجود داشت.
در معماری به معماری سنتی ژاپن اشاره شد که در آن هر چیز غیر ضروری حذف می‌شود. علاوه بر آن در طراحی معابد، باغ‌های سنگی و حتی لباس‌های کیمونو می‌توان اصالت مینیمال را پیدا کرد که ریشه در اعتقادات مذهب ذن میان مردم ژاپن دارد. در معماری کنونی نیز از شیوه معماری ژاپن تاثیر گرفته می‌شود. حذف عناصر تزئینی، استفاده از شکل‌های هندسی ساده و متریال‌های مدرن مثل بتن، شیشه و استیل، به کارگیری فضاهای باز وسیع از مشخصات این معماری می‌باشند.
در ادامه به این مطلب اشاره شد که در زندگی نیز می‌توان سبک زندگی به نام مینیمال داشت.

Be as simple as you can be

برای ادامه حیات زندگی را تا جای ممکن ساده

اسلاید بخش اول:

در بخش دوم  وحید ناموری با موضوع ده گام برای طراحی رابط کاربری جلسه را ادامه داد:

در ابتدای انقلاب کامپپیوتر و عمومی شدن استفاده از کامپیوتر شرکت اپل برای برقراری ارتباط کاربران با سخت‌افزارهایش سیستم عاملی را طراحی کرد که رابط کاربری آن بر مبنای اسکیومورفیسم پایه ریزی شده بود. اسکیومورفیسم به طور خلاصه یعنی تلاش برای شبیه‌سازی کردن از روی چیز دیگر. مثل کف‌پوش‌های پلاستیکی با طرح پارکت. اپل با این روش یک سری مفاهیم جدید را با واسطه‌های بصری و پلتفرم دسکتاپ ارائه کرد که بعدها مایکروسافت نیز این طرح را در ویندوز کپی کرد. مانند فایل، فولدر، درایو و استفاده از آیکون سطل آشغال برای پاک کردن داده‌ها. مشکل اصلی اسکیومورف حس بدی است که به مخاطب القا می‌کند. حس تقلبی بودن، این که گنجشک را جای قناری جا زدن و کم‌فهم فرض کردن کاربر. مایکروسافت امروز معتقد است بعد از چندین سال دیگر نیازی به اسکیومورفیسم نیست و می‌توان فرم خالص مفاهیم را بدون واسطه بصری انتقال داد. مثلن دیگر برای درک مفهوم حذف داده نیازی به استفاده از سطل آشغال نیست و یک کلید مستطیل ساده با واژه‌یdelete کافی است. این شرکت ریسک تغییر در اکوسیستم خود را پذیرفت و با تاثیر از سبک طراحی سوییس و مینیمالیسم رابط کاربری جدیدی با نام مترو طراحی نمود.
مواردی که در طراحی رابط کاربری مینیمال رعایت کنیم:
– ساده ≠ آسان: هر طرح ساده‌ای حتمن آسان نیست. رسیدن به طرح ساده نیاز به بررسی دقیق و داشتن درک کامل از مسئله دارید.
– فوکوس: روی هدف و خدمات اصلی فوکوس کنید.
– حذف: لکه‌ها و المان‌ها را به طور مجزا بررسی کنید که آیا بدون این لکه طرح هم‌چنان صد در صد پیام مورد نظر را انتقال می‌دهد؟ اگر جواب مثبت بود آن المان را حذف کنید.
– ترکیب: ارتباط بین لکه‌ها را بررسی کنید که آیا امکان ترکیب آن‌ها با هم وجود دارد؟
– رنگ‌: برای تمییز دادن لکه‌ها از کنتراست استفاده کنید و رنگ‌ها را با وسواس و خساست استفاده کنید.
– تایپ: از خانواده‌ی

اسلاید بخش دوم :

 

 

نظرات