تصویرسازی / تاریخچه هنر تصویرسازی

پنج‌شنبه هفته پیش، جلسه سی و هفتم گپ گرافیک با محوریت تصویرسازی برگزار شد. این جلسه با حضور طراحان و علاقمندان به هنر گرافیک و تصویرسازی همراه بود اعضای جلسه در طول نشست در مورد موضوع بحث‌هایی با یکدیگر انجام دادند.
ابتدای جلسه فرهنگ اسکندری توضیحاتی در مورد آثار تهیه شده برای رستوران هزاردستان توضیحاتی ارائه نمود. سپس سلوا محجل سخنران اصلی جلسه به تاریخچه هنر تصویرسازی پرداخت که دراین‌جا به گزیده‌ای از صحبت‌های وی اشاره می‌شود:
«تصویرسازی، یکی از زیرشاخه‌های هنرهای تجسمی است و به نوعی از اثر خلاقانه‌ی تصویری گفته می‌شود که القاکننده‌ی تجسمی یک مفهوم یا روایت با فرم بصری است.
با مرور کوتاهی بر تاریخچه‌ی تصویرسازی جهان در قرن‌های ١٧-١٨ و آثار باقی مانده‌ی نقاشان گراورسازی چون ویلیام هوگارت، ویلیام بلیک و جورج کروکشنک می‌رسیم و در اواخر قرن ١٨ و اوایل ١٩ تعداد زیادی تصویر در کتب و مجله می‌بینیم که تحت تاثیر هنر، جنبش‌های هنری و تزئینی آن زمان بوده‌اند. و آثار تصویرگرانی چون Walter Crane، Beatrix potter و Arthur Rackham موجب محبوبیت بیشتر تصویرگران بریتانیایی شدند.
در بین دو جنگ جهانی تصویرگری پوسترهای تبلیغاتی و آگهی‌ها ظاهر شدند. در سال ١٩٥٠ با تاسیس استودیو‌ی طراحی گرافیک و تصویرسازی Push Pin Studio توسط سیمور چاوست، میلتون گلیزر، رینولد روفلین و ادوارد سوریل به عنوان مشهورترین استودیوهای جهان معرفی شد و این موسسه از سال ١٩٨١ تا به اکنون توسط سیمور چاوست اداره می‌شود.
اما در طی این سال‌ها با اختراع عکاسی تصویرسازی رو به افول بود و دهه ٢٠ بدترین دوره‌ی تصویرسازی محسوب می‌گردد. ولی با پیشرفت تکنولوژی و دنیای دیجیتال، تصویر‌سازی مسیر جدیدی را پیمود، نرم‌افزارهایی چون فتوشاپ، این دیزان و ایلستریتور امکان ابتکارهای دوباره شد و طراحان گرافیک و تصویرگران دوباره حکمرانی آغاز کردند.
در یک کلام یک اثر تصویرسازی دیگر محدود به داستان، شعر، مقاله‌ای در روزنامه و کتاب نیست و می‌تواند تبلیغات تجاری، سرگرمی‌ها و اشکال و فرم‌های روی کالاها، لباس‌ها و بسته‌بندی را نیز شامل باشد.»
در آخر ارائه آثار مختلف که به صورت دیجیتال (عکاسی، نرم افزار و…) توسط هنرمندان مختلف اجرا شده بودند به نمایش گذاشته شد.

نظرات