تصویرسازی / مسکات

عصر پنج‌شنبه گذشته، سی وهشتمین جلسه گپ گرافیک تبریز، با رویکرد تم ماهانه تصویرسازی خود با ارائه شبنم صباغ در زمینه مسکات، در محل خانه ختایی برگزار گردید.
گزیده‌ای از مطالب بیان شده در این جلسه عبارتند از:
یکی از شاخه‌هایی که در تبلیغات تاثیر بسزایی دارد تصویرسازی است. از بازسازی و نوسازی تصویر یک محصول گرفته تا خلق یک شخصیت برای برند.
مسکات شخص یا حیوان یا یک موجود کاملا ذهنی می‌تواند باشد که نماد یک گروه با هویت اجتماعی مشترک است و هدف آن این است که برای گروه شانسی را به همراه داشته باشد. تفاوت اصلی مسکات با نمادهای دیگر در شخصیت پردازی آن و عجین شدن آن با حالت‌های انسانی است. که این ویژگی آن را از حالت تک بعدی بودن خارج می‌کند.
مسکات‌ها به پنج دسته کلی: ورزشی، آموزشی، تجاری، نظامی و ملی تقسیم می‌شوند.
مسکات تیم‌های ورزشی نمادهایی هستند که برای تیم‌های ورزشی و مسابقات بزرگ مثل المپیک طراحی می‌شوند
این مسکات ممکن است از لوگوی تیم یا یک انسان یا حیوان یا شخصیت بی‌جان گرفته شده باشد.
سپس با بررسی مختصری راجع به مسکاتهای جام جهانی از سالهای ۱۹۶۶-۲۰۱۴ و بررسی مسکات فولکو که از حیوانی به نام آرمادیلو که در حال انقراض می‌باشد و نمادی از برزیل و محیط زیست و طبیعت می‌باشد این بحث ادامه پیدا کرد. همچنین ویدیویی در رابطه با طراحی مسکات فولکو پخش شد.
در ادامه توضیحاتی چند در رابطه با مسکات‌های تجاری داده شد:
مسکات‌ها نمادهایی هستند که شرکت‌ها، کارخانه‌ها، رستوران‌ها و … از آن استفاده می‌کنند و اگر این مسکات‌ها آن‌قدر قوی و شناخته شده باشند مخاطب بدون نیاز به خواندن نام برند آن می‌تواند آن را بشناسد.
سپس درباره ویژگی های مشترک مسکات‌ها صحبت شد .
پنج ویژگی عمده که برای موفق شدن هر مسکات باید مد نظر داشت به شرح زیر است:
۱- زنده بودن ۲- جذابیت ۳- باورپذیری ۴- معرف خصوصیات برند ۵- خاص و بیاد ماندنی بودن.
سپس چند نکته کلیدی برای زنده بودن مسکات مطرح شد که از جمله‌ی آن‌ها:
تحقیق و ارزیابی، طراحی برنامه ریزی شده، تاثیر بصری، کیفیت خطوط و سبک آن‌ها، شخصیت پردازی اغراق شده، افزودن جزییات و بعد سوم است.
و در آخر نیز مراحل خلق یک مسکات بررسی شد و همین‌طور ویدیویی مرتبط با آن پخش شد.

در هفته پیش رو نیز برای پیدا کردن پاسخ برخی از سوالاتمان به ادامه‌ی مبحث مسکات خواهیم پرداخت.

نظرات