تصویرسازی / اصول طراحی مسکات

هفته گذشته، عصر پنجشنبه نوزده تیرماه نودوسه در محل خانه هنرمندان تبریز، جلسه سی ‌و نهم گپ گرافیک یرگزار شد. در این جلسه جلال پیرمرزآباد در ادامه مبحث اصول طراحی مسکات به مطالبی اشاره نمود که در اینجا به بخشی از آنها اشاره می‌شود:
مراحل طراحی یک کاراکتر تبلیغاتی ( mascot)

این مراحل شامل موارد زیر می باشد:
۱ – طراحی بریف جامع برای دسترسی به اطلاعات و باید ها و نباید های طراحی کاراکتر تجاری برای یک برند، خدمت و …
۲ – آنالیز داده ها توسط مدیر هنری و اکیپ اتاق فکر برند برای دسترسی به ایده های اولیه ی طراحی کاراکتر تجاری
۳ – پیش طرح برای کاراکتر تجاری توسط گروه طراحی
۴ – طراحی کاراکتر و اجرای آن

یک بریف طراحی کاراکتر تجاری یا کارهای تبلیغاتی، باید چه اطلاعاتی را برای اکیپ طراحی بدهد؟
این اطلاعات شامل موارد زیر می باشد:
۱ – استراتژی (Strategy)
داشتن اهداف و استراتژی های مشخص برای هر کاری نخستین معیار تصمیم گیری است.
میزان بودجه در دسترس (عامل تعیین کننده اصلی است)
چگونگی و ماهیت بازار (حوزه جغرافیایی بازار، نوع بازار، نوع مشتریان (B2B یا B2C) و …)
ماهیت محصول (مصرفی، صنعتی، کالا، خدمات و … یا نوع صنعت)
چرخه عمر محصول (PLC) مثلا در مرحله معرفی یا رشد تاکید بر فروش شخصی بیشتر است ولی در مرحله افول، روابط عمومی موثرتر خواهد بود.

۲ – اطلاعات بازاریابی (تحقیقات بازار / تحقیقات بازاریابی)
• تحلیل و شهود مدیران
• اطلاعات داخلی سازمان
• هوش بازاریابی (جاسوسی صنعتی)
• تحقیقات بازار / بازاریابی
دو نکته قابل توجه در این بخش وجود دارد:
یک: به دلیل هزینه های زیاد و ریسک پذیری بالای تحقیقات بازار / بازاریابی معمولا زمانی به سراغ این عامل می رویم که نتوان به سئوالات و خلاء های اطلاعاتی با سه عامل اول پاسخ داد
دو: تحقیقات بازار و تحقیقات بازاریابی دو فعالیت متفاوت است که بسیاری از مدیران این دو را مشابه یا یکسان تصور می کنند. درواقع تحقیقات بازاریابی مربوط به تحقیقات در زمینه ۴P بازاریابی یعنی محصول (Product)، قیمت (Price)، کانال توزیع (Place) و ابزارهای پیشبردی (Promotion) است درحالیکه تحقیقات بازار درواقع تحقیق در زمینه ۵C یا ارکان بازار است یعنی: سازمان (Corporate)، رقیب (Competitor)، همکاران (Counterpart)، مشتریان (Customer)، شرایط محیطی (Context).
پس بهتر است بدانیم که کدام نوع از تحقیقات مورد نیاز ماست و می تواند پاسخی برای نیازهای اطلاعاتی ما باشد.
مهمترین دغدغه ما در این بخش باید دسته بندی مخاطبان به روشهای متفاوت و در واقع روانشناسی مشتری باشد. این دسته بندی ها به روشهای متفاوتی امکان پذیر است:
انواع دسته بندی انسانها
• دسته بندی های عمومی شامل: جغرافیایی، دموگرافیک، روانشناختی، رفتاری، PRIZM و…
• دسته بندی بر اساس تقسیم بندی نسل ها (نسل جنگ جهانی دوم (Baby Boomers)، نسل X، نسل Y (dot-comes) و نسل Z)
• دسته بندی بر اساس انواع نگرش، فرهنگ، سبک زندگی، طبقات اجتماعی اقتصادی (SEC) و…
• دسته بندی بر اساس تیپ های شخصیتی
• دسته بندی بر اساس جنسیت (رویکرد مردانه / زنانه)
• دسته بندی بر اساس گرایشهای حواس (دیداری / شنیداری / لمسی و…)
• دسته بندی بر اساس سیکل جسمی، عاطفی و ذهنی انسانها (بیوریتم -Biorhythm)
• دسته بندی بر اساس انواع تفکر، هوش و مدل های تصمیم گیری (شهودی یا راست مغزی، منطقی یا چپ مغزی، میان مغزی، فرهنگی و…)
• دسته بندی بر اساس عوامل فرهنگی – اجتماعی شامل: فرهنگ (پاردایم های فرهنگی)، خرده فرهنگ (ملیت، مذهب، گروه های وابسته، اصالت جغرافیایی)، طبقه اجتماعی (موقعیت ویژه شغلی، درآمد، تحصیلات، و …)
• دسته بندی بر اساس عوامل اجتماعی (گروه های وابسته، رهبران عقیده، خانواده، نقش ها و جایگاهها)
• دسته بندی بر اساس عوامل شخصیتی (سن و دوره عمر خانواده، موقعیت شغلی، جایگاه اقتصادی، سبک زندگی، خودانگاره و تیپ شخصیتی)
• دسته بندی بر اساس عوامل روانشناختی (انگیزش، ادراک، یادگیری، باورها، نگرش ها، ارزش ها و…)
• دسته بندی بر اساس انواع تفکر (خلاق، سیستمی، استراتژیک، و…)

تصمیم سوم: الگوبرداری (Benchmark)
معیار سوم برای اتخاذ تصمیم مناسب این است که نمونه های موفق و ناموفق انجام شده در حوزه فعالیت ما مورد بررسی قرار گیرد. این امر به معنای کپی برداری یا کپی کردن کلیه ایده های خلاقانه یا همه روشهای موفق و عدم استفاده از روشهای ناموفق تجربه شده نیست.
موارد باید در شرایط خود بررسی شده و برای شرایط موجود کسب و کار ما بومی سازی و تحلیل مجدد شوند. شاید لازم باشد برای این تحلیل از طریق نظرسنجی و تحقیقات بازار مجددا آزموده و کنترل شوند.

تصمیم چهارم: خلاقیت (Creativity)
خلاقیت اگر بصورت کنترل شده و برنامه ریزی شده در جای خود استفاده نشود نه تنها یک مزیت و فرصت محسوب نمی شود بلکه عوارض و حاشیه هایی به همراه دارد که می توانند ضربات جبران ناپذیری به کسب و کار بزند. آنچه که تحت عنوان خلاقیت در برندسازی مطرح می کنیم و می تواند موجب خلق و تثبیت برندهای قدرتمند شود، «خلاقیت تکنیکی» و مدیریت و هدایت آن در قالب تیمهای آموزش دیده و حرفه ای است.

رزومه سخنران
جلال پیرمرزآباد

آخرین مدرک تحصیلی : کارشناسی ارشد گرافیک از دانشگاه هنر تهران

سوابق هنری :

• شروع فعالیت تصویرگری کتاب برای کودکان و نوجوانان از سال ۱۳۸۵
• تصویر سازی بیش از ۵۰ عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان
• شروع فعالیت حرفه ای در کارتون و کاریکاتور از سال ۱۳۸۶
• شرکت در جشنواره های متعدد کارتون، کاریکاتور و گرافیک
• عضو داوران و هیئت انتخاب چند جشواره بین المللی کارتون و گرافیک
و کسب چند جایزه ی بین المللی و کشوری در این رشته ها

• جایزه اول پنجمین جشنواره سراسری هنرستان های کشور - تصویر سازی، تبریز - ۱۳۸۱
• جایزه دوم جشنواره سراسری کاریکاتور گل آقا - کاریکاتور، تهران -۱۳۸۳
• نفر اول کنکور هنر کاردانی به کارشناسی در سال تحصیلی ۱۳۸۴ - ۱۳۸۵
• جایزه دوم جشنواره بین المللی فری کارتون وب - کاریکاتور، چین - ۱۳۸۵
• جایزه سوم جشنواره بین المللی کارتون گوگلم - کارتون، چین - ۱۳۸۵
• جایزه دوم جشنواره بین المللی کارتون شانس - کارتون، اسلواکی - ۱۳۸۵
• جایزه ویژه ی جشنواره بین المللی کارتون زامک - کارتون، کوزوو - ۱۳۸۶
• جایزه دوم جشنواره بین المللی کارتون آنکارا -کارتون، ترکیه - ۱۳۸۶
• جایزه دوم ششمین جشنواره سراسری کاریکاتور احسان - کارتون، شیراز- ۱۳۸۶
• جایزه دوم چهاردهمین جشنواره بین المللی جوانان کشور های اسلامی-کارتون، گرگان -۱۳۸۶
• لوح تقدیر پانزدهمین جشنواره بین المللی جوانان کشور های اسلامی - کارتون، گرگان ۱۳۸۷
• جایزه دوم جشنواره بین المللی کارتون تبریز -کارتون، تبریز ۱۳۸۷
• دیپلم افتخارجشنواره بین المللی کارتون سوریه - کارتون، سوریه ۱۳۸۷
• جایزه اول نخستین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی دانشجویان - کارتون، تهران - ۱۳۸۸
• جایزه اول نخستین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی دانشجویان - پوستر، تهران - ۱۳۸۸
• جایزه اول دومین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی دانشجویان - پوستر، استرالیا - ۱۳۸۸
• جایزه دوم دومین جشنواره هنرهای تجسمی -پوستر، تبریز - ۱۳۸۸
• جایزه ویژه اولین جشنواره سراسری کاریکاتور کرمانشاه - کارتون، کرمانشاه - ۱۳۸۹
• جایزه دوم جشنواره بین المللی کارتون برلین - کارتون، آلمان - ۱۳۹۱
• جایزه سوم جشنواره سراسری کاریکاتور بوکان - کارتون، بوکان - ۱۳۹۱
• جایزه اول بخش تصویر سازی کمیک جشنواره AYACC چین - کارتون، چین - ۱۳۹۲
• جایزه دوم پنجمین دوره جشنواره سراسری خراسان شمالی - کارتون، بجنورد - ۱۳۹۳
• دیپلم افتخار جشنواره بوداپست با موضوع مهندسی عمران - کارتون، مجارستان - ۱۳۹۳
• دیپلم افتخار ششمین جشنواره بین المللی قبرس - کارتون، قبرس ۱۳۹۳
• لوح تقدیر از هشتمین جشنواره پوسترهای عاشورایی - پوستر، تهران - ۱۳۹۳
• جایزه دوم سی و دومین مسابقه بین المللی کارتون "آیدین دوغان"/ترکیه- کارتون، ترکیه - ۱۳۹۴

سوابق شغلی :

• کانون تبلیغاتی و انتشارات نیک پی ( تهران) از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷
• همکاری به صورت طراح آزاد با کانون های تبلیغاتی مختلف، نشریات و شرکت ها از سال ۱۳۸۸ تا اواخر سال ۱۳۸۹
• شروع همکاری کانون تبلیغاتی نگاه نو ( تبریز) از تیر ماه سال ۱۳۹۰
• همکاری با کانون تبلیغاتی رابط از سال 86 تا کنون

محل اشتغال فعلی :

• مدرس در موسسه غیر انتفایی نبی اکرم تبریز(شهر تبریز) از سال تحصیلی ۱۳۸۸ - ۱۳۸۷ تا کنون
• مدیر هنری آژانس تبلیغاتی نگاه نو

نظرات