تصویرسازی / تصویرسازی کتاب و مطبوعات کودک و نوجوان

در عصر گرم پنجشنبه ۲۶ تیرماه ، آخرین جلسه تم ماهانه با رویکرد تصویرسازی با ارائه نسیم فکــرجو در محل خانه هنرمندان تبریز ( خانه ختایی ) برگزار گردید. موضوع ارائه ” تصویرسازی کتاب و مطبوعات کودک و نوجوان ” بود که گزیده‌ای از مطالب به انتخاب خانم فکرجو در زیر ارائه میگردد:
تصویر می‌تواند پیوستگی با متن کتاب داشته باشد یا مستقل داوری شود و به حیات خود ادامه دهد. اما به هر ترتیب تصویری که تصویرگر می‌سازد همیشه مبتنی بر روایت و قصه است. هرچند کتاب پدید آمده سراسر تصویر و فارغ از نوشته باشد.
در تصویرگری کتاب کودکان شخصیت پردازی، رنگ و چاپ سه عنصر اساسی به شمار می‌روند و هر سه در کنار هم می‌توانند محصول خوبی خلق کنند. مواقعی است که تصویرگر کاری زیبا و با کیفیت ارائه می‌دهد اما به دلیل مشکلات چاپی کیفیت تصویر نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
صفحه‌آرایی نیز از مهمترین مراحل تهیه یک کتاب خوب برای کودک است که می‌تواند با انتخاب کاغذ و قطع مناسب در ارائه یک کار زیبا اثرگذار باشد. تصویر‌گری کتاب یعنی پدید آوردن مجموعه تصاویر در کنار هم که کودکان بتوانند با داستان ارتباط آسانتر و بهتری برقرار کنند.
تصویرگرانی که به طراحی کتاب می پردازند به چند عامل باید توجه کنند:
۱-گروه سنی مخاطب
۲-طراحی مناسب
۳-ترکیب بندی
۴-استفاده درست از رنگ (رنگ شناسی)
تفاوت تصویرسازی کتاب کودک داستانی با کتاب درسی
محتوای کتاب درسی آموزشی است اما در کتاب غیر درسی یا داستانی موضوع تخیل مطرح است. در این کتابها بیشتر ادبیات حاکم است تا آموزش؛ بنابراین دست تصویرگر در تصویرسازی کتاب غیر درسی باز است و می تواند از دنیای تخیل خود نیز کمک بگیرد و به نحوی دیدگاهش را به مخاطب ارائه دهد. در تصویرسازی آموزشی، تصویرگر ایده زیادی از خودش ارائه نمی کند و خود را در خدمت موضوع آموزشی قرار می دهد.
تصویرگر کتاب درسی، توانایی خود را به این سمت سوق می دهد که آنچه را مولف می خواهد خیلی بهتر به مخاطب منتقل کند. تصویرگر کتاب درسی در واقع، رابط میان مولف و مخاطب است که نقش انتقال محتوا را بر عهده دارد اما در کتاب درسی اینطور نیست؛ تصویرگر می‌تواند خلاقیت شخصی اش را نشان دهد و از تواناییهایش بگونه‌ای بهره بگیرد که دنیای تخیل خود و مخاطب را وسعت دهد.
هنر تصویرسازی معاصر از اواخر قرن نوزدهم میلادی به دو شاخه تصویرسازی داستانی و تصویرسازی تبلیغاتی تقسیم شد.
کمیک‌استریپ نقاشی، یا مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار است که ماجرایی را روایت می‌کند.
اولین کمیک‌استریپ‌هایی که در دههٔ ۱۹۳۰ پا به‌عرصه وجود گذاشتند.
در کمیک استریپ زنجیره تصاویر حرف اول را میزند.
«کمیک‌استریپ، همان هنر متوالی است.»
ویل آیسنر، کارتونیست.
معرفی چند هنرمند.
نخستین بانوی تصویرگر کتاب کودک در ایران
لیــلی تقــــــی پور
۱۲۹۹-۱۳۸۰ . نخستین کار او تصویرگری برای یکی از شعرهای نیما یوشیج بود
کتاب «داستان‌های ملل» سپس تصویرگری «داستانهای کهن» و «حاجی ‌ملا ‌زلفعلی» را انجام داد. این آثار از نخستین کارهای تصویری برای کتاب‌های جدید کودکان در دوران خود به شمار می‌روند.
تقی‌پور سال‌ها در اداره‌ی ‌نگارش وزارتخانه آموزش و پرورش کار می‌کرد و برخی تصویرهای کتاب‌های درسی دهه‌ی سی از آثار اوست. تقی‌پور را می‌توان از پیشگامان نقاشی رنگ و روغن در ایران دانست.
امیلیا دوباک تصویرساز لهستانی کتاب کودکان
تصویرسازی‌هایش برای کودکان آنقدرها خوشحال و خوش و خرم نیست. رنگ‌های مات و فضای تیره و نگاه نسبتا تلخ او در کتاب‌های کودکان بیشتر از هر چیزی به چشم می‌آید.
بیشتر تصویرسازی‌هایش از حیوانات و حشرات است؛ با قیافه‌‌هایی گاهی ترسناک و قصه‌هایی که شاید زیاد
برای کودکان گفته نمی‌شود
کتاب مشهورش «آشپزی برای کودکان»

در هفته آینده، گپ گرافیک با رویکرد “تایپوگــــرافی” به کار خود ادامه خواهد داد.

نظرات