تایپوگرافی / نگاهی به نوشتار در آثار هرب لوبالین

جلسه چهل و دوم گپ گرافیک تبریز، پنجشنبه هفته گذشته در مکانی جدید به میزبانی خانه گرافیک سازمان فرهنگی هنری شهرداری برگزار شد.
در زیر گزیده ای ارائه محمد امین همزبان با موضوع «نگاهی به نوشتار در آثار هرب لوبالین» در دومین هفته از ماه تایپوگرافی آورده شده است:

هرب لوبالین هنرمندی اهل نیویورک که در سال ١٩١٨ میلادی متولد و در سال ١٩٨١ درگذشت.
گرافیک آمریکا از دهه ١٩۵٠ تا ١٩٧٠ در لوبالین خلاصه می شود.
در دهه ٦٠ همه چیز انرژی گسترش را از کاغذبه فرهنگ مردمی بالقوه داشت که در این میان لوبالین قواعد و اصول کهنه طراحی حروف را از میان برد و به حروف چاپی شخصیت بخشید.
او را قانون شکن در طراحی حروف چاپی می‌نامند . او به اصالت فرم‌ها اعتقاد و آن را رعایت می‌کرد و نیز معتقد بود که در طراحی حروف باید فراتر از یکدستی عمل کرد.
از قانون شکنی‌های هرب می‌توان پیچ و تاب‌های تند، سایه‌های تکه تکه شده ، خطوط متداول روبه بالا و پائین و کلماتی که به تصویر تبدیل شده اند نام برد.
لوبالین در کارهایش با شخصیت دادن به حروف، بیان کرد که حروف صرفا ظرف‌های فرم نبودند بلکه اسبابی برای معنی بودند.
او با اینکه در عرصه تایپوگرافی در دهه ٦٠ آمریکا پیش‌تاز بود اما از پیشگامان فوتو تایپوگرافی نیز به حساب می آمد.
او از روحیه‌ای بسیار تجربه‌گر برخوردار بود و همیشه سعی داشت به کارهای جدید دست بزند.
از سال ١٩٣٦ تا ١٩٣٩ در موسسه cooper union آمریکا تحصیل را تجربه کرد.
١٩٣٩، اخراج از شرکت McCandlish ( به خاطر درخواست افزایش حقوق ٢دلار در هفته)
١٩٤٢-١٩٤١، مدیر هنری برای تبلیغات Deutsch & Shea
١٩٤۵، معاون مدیر ارشد شرکت Sulder & Hennesey در نیویورک شد.
لوبالین در شرکت تبلیغاتی سالدر اند و هنسی به دلیل نوآوری و خلاقیت مشهور به نمونه (انقلاب خلاق ) مشهور بود.
١٩٦٤-١٩٦٩، شرکت خودش را تحت نام Herb Lubalin , Inc ایجاد کرد.
او با یکی از دوستان قدیمی دوران تحصیل بنام رالف گینزبورگ در ۳ مجله
/Avant Grade /Fact Eros همکاری کرد.
آوانت گارد که از سال ١٩٦٨ آغاز به کار کرد به گفته استادان هنرهای تجسمی یک حادثه ی تجسمی بود.
در سال ١٩٦٢مجله Eros Magazine
در سال ١٩٦٤ مجله FACT Magazine
لوبالین در مقام هنری فصلنامه تحقیقی فکت ایده آرامش را ابداع کرد.
او در فکت از ظاهری بسیار ساده و با ترکیب رنگی سیاه و سفید متن استفاده کرد به گونه ای که به واژه ی کلاسیک معنی جدیدی بخشید . کاهش تمامی عناصر بصری در هر شماره و تنها استفاده از یک تصویر سازی و یک تایپ فیس برای طراحی البته محبوبیت فکت بجهت طراحی خواصش بود.
در سال ١٩٦٨ مجله AVANT GARDE MAGAZINE
به گفته هنرمندان دهه ٦٠ آوانت گارد در دستان لوبالین شخصیت گرفت و بزرگ شد . آوانت گارد به نوعی امضاء لوبالین محسوب می شود.
آوانت گارد که از سال ١٩٦٨ آغاز به کار کرد به گفته استادان هنرهای تجسمی یک حادثه ی تجسمی بود .

شرکت Inc را در سال ١٩٦٩ با همکاری دو دستش بنامSmith, Carnas راه اندازی کرد

از سال ١٩٧٢ استاد دانشگاه کورنل Cornell University
از سال ١٩٧٦ تدریس در Cooper Union
از جوايز و افتخارات وي مي توان به :
جايزه مدير هنري سال ١٩٦٢ NSAD تقدير رسمي دولت براي طراحي تمبر پستي هوايي١٩٦٣
كسب مقام حرفه اي اتحاديه كوپر١٩٧٢
مدال انجمن گرافيك امريكا١٩۸۱ (AIGA) و كسب ٩ مدال نقره در بين سال هاي ١٩۵۲ تا ١٩۸۰ اشاره نمود . او همچنين ۵۰۰ جايزه از سازمان هاي حرفه اي . كانون مديران چاپ ، جامعه طراحان نشريات ، انجمن تصوير سازان نمايشگاه ساليانه كاليفرنيا و… براي خود انبار كرده بود . وي خدمات مهم بسياري به عنوان معلم و مدرس تا زمان مرگش ١٩۸۱ انجام داد .
لوبالين در مورد تايپوگرافي مي گويد : «آن چه بسياري از ما ، در گذر از پنجاه سال اخير درك مي كنيم اين است كه تايپ فقط يك مفهوم مكانيكي از چيدن كلمات روي صفحه نيست ، بلكه ترجيحاً يك ابزار خلاق و گويا در دستان طراحي با تخيل قوي است … به خاطر كوشش هاي مختلف ، يك جوّ الهام بخش براي طراحاني كه مي توانند به طور موثر استعداد تايپوگرافي شان را گسترش دهند ، خلق شده است و اين همراه با تكنولوژي جديد ، آن چه كه ، به صورت دلپذيري انقلاب تايپوگرافي امريكايي مي ناميم را تحت تأثير خود قرار داده است.

نظرات