تایپو‌گرافی / تایپو گرافی در گذر زمان و کاربرد آن از زاویه‌ای دیگر

عصر پنجشنبه ۳۰ / ۰۳ / ۹۳ آخرین هفته تایپوگرافی با ارائه نسیم فکرجو همراه بود. در زیر بخشی از صحبت‌های وی آمده است:
تايپوگرافي، موضوعي دو وجهي است؛ يكي وجه زباني و ديگري وجه بصري. وجه بصري آن را به حيطه ي هنرهاي تصويري و وجه زباني آن را به علوم حوزه‌ي زبانشناسي مربوط مي‌سازد. تایپ و تصویر در کنار یکدیگر انتقال دهنده مفهوم هستند و هدف از این انتقال مفهوم ارتباط بر قرار کردن است .
امروزه با رواج تایپوگرافی که سعی در تقویت ویژگی بصری حروف و نزدیک کردن نوشته به تصویر دارد ، برخی آن را با “خط نگاره” ، “خط نگاری” ، ” کالیگرافی” و “طراحی حروف” هم مسیر می‌دانند. در حالی که تایپوگرافی ، اثری گرافیکی است که حروف، ساختار اصلی آن را تشکیل میدهد و از فونت‌های موجود با دخل و تصرفاتی که در آنها برای کشف ویژگی‌های بصری حروف انجام می‌شود ، استفاده می‌کند. اما طراحی حروف به معنای آنست که الفبایی را طراحی کنیم که قابلیت تایپ در موقعیت‌های گوناگون را داشته باشد.
بازی با کلمات و چیدمان آنها برای بیان احساسات تصویری اندیشه‌ای بود که تایپوگرافیست‌ها به دنبال آن بودند، البته نه به صورت علمی بلکه با روش آزمون و خطا سیر تکوینی این هنر را پایه‌گذاری کردند. البته اگر با نگاهی به تحولات تایپوگرافی در گذر زمان داشته باشیم نشان می‌دهد معنا برای تایپوگرافیست‌ها بسیار مهم بود، معنایی که از سیاست، مسائل اجتماعی، فرهنگی و… سخن به میان بیاورد تا هنر را پاپیولار کند و بتواند در اعتراضات اجتماعی و فرهنگی نقش بازی کند.
ردپای تایپوگرافی را امروزه می‌توانید در بسیاری از رسانه‌ها مانند پوستر، مجلات، روزنامه‌ها، رسانه‌های تصویری، وب، موشن تایپوگرافی‌ها و… ببینیم.
با اشاره به ظهور عصر دیجیتال و با ساخت «اپل مکینتاش» تایپوگرافی دچار تحولات عظیمی شد. به وسیله تایپ به صورت دیجیتال، حال این فرصت فراهم شده بود که بتوان در اندازه، نوع چیدمان و رنگ حروف تغییراتی را ایجاد کرد و به این صورت به یکباره تایپوگرافی به شکل جدی وارد معادلات گرافیک و دیزاین شد.
در دهه ۸۰ میلادی و همزمان با تولید اپل مکینتاش برخی از هنرمندان مثل رودی وندرلنس تجربیاتی را به وسیله مجله امیگره آغاز کرد و سعی کرد در فرهنگ معاصر طراحی حروف و گرافیک را به صورت آزمون و خطا به پیش ببرد. این مجله در هر بار عرضه به یک صورت جدید و با تایپوگرافی جدید ارائه می‌شد و جایگاه تاثیرگذاری در عرصه تایپوگرافی دارد.

اما روند رشد تایپوگرافی با توجه به فرهنگ معاصر و ظهور پدیده‌ای همچون رایانه به شکل آزمون و خطا به‌پیش رفت و اشخاص دیگری نیز بر روی پویایی و تفکرات جدید در عرصه تایپوگرافی تاثیر گذاشتند که میتوان ازین اسامی نام برد:
ادوارد فلا، دیوید کارسن، اسکات ماکلا

با نگرشی نو با استفاده از تایپوگرافی‌های طراحی شده بر اساس رسم‌الخط ایرانی میتوان در مسیری جدیدتری گام برداشت و به طور مثال حرکت و موجی که این اواخر در تایپوگرافی‌هایی که به صورت البسه و جامه از اشعار شاعران فرخنده و برجسته ایران زمین چاپ و در اختیار عموم قرار گرفته است و یا از تایپو‌گرافی‌ها و یا تایپ فیس‌های طراحی شده بر اساس فرهنگ ایرانی در طراحی جواهرات و یا وال استریت‌ها، در طراحی معماری و یا در طراحی مبلمان و … به عنوان بالابردن سواد بصری و آشنایی سایر ملل با فرهنگ ایرانی استفاده کنیم و از ویژگی خاص رسم‌الخط ایرانی برای بارز کردن و مطرح شدن گرافیک ایران در سطح بین المللی سود ببریم.

نظرات