لی‌آوت / یک تجربه عملی

بیست‌ و‌هفتم شهریورماه نود و سه آخرین هفته از مبحث ماهانه گپ گرافیک با موضوع لی آوت با ارائه از فرزاد ولی‌زاده در محل یادمان آذربایجان برگزار شد.
متن زیر گزیده از ارائه جلسه ۴۷ است که به قلم سخنران تنظیم شده .

اگر بخواهید دایره ای را در یک صفحه قرار دهید، چه قسمتی را انتخاب می‌کنید؟
گرید راهکاری است که پاسخ به این سوال را از راهی علمی، در زمانی کوتاه ارایه می‌دهد.
گرید بويژه در دوران تایپوگرافی جدید به اوج بلوغ خود می رسد و عموم طراحان در کار های خود به استفاده از اصول و قوانین پایدار، محکم و کاربردی آن روی می‌آورند.
گرید با ایجاد ریتم در کار به ایجاد توارن و تناسب و کنتراست پرداخته و بدینوسیله راهی برای هدایت چشم بیننده در کار باز می‌کند.
لی اوت و چینش عناصر گرافیکی و متنی و تصویری در کارها با استفاده از گرید بسیار نظام مند ترو زیبا تر صورت گرفته و این امر بر خلاف تصور نه تنها راه خلاقیت را نمی‌گیرد بلکه راه را برای بروز خلاقیت در قالب یک ساختار درست باز می‌کند.
گرید به کار ساختاری می‌بخشد که این ساختار از انجام کارهای حدسی و زمانبر جلوگیری می‌کند. این ساختار دارای بخش‌هایی است که با نام‌های زیر شناخته می‌شوند.
سطر‌ها خطوط افقی که صفحه را به چند فضای ممتد افقی تقسیم می‌کند.
ستون‌‌ها: خطوط عمودی که صفحه را به فضاهای ممتد عمودی تقسیم می‌کند.
ماژول‌ها : فضای‌های چهارگوشی که از تقاطع و برخورد سطرها و ستون‌ها ایجاد می‌شود و عناصر گرافیکی ما در آن ها قرار می‌گیرد.
گاتر(دیوارها) : فضای خالی بین ستونها و سطرها
فلو لاین ( خط چشم): مسیر حرکت چشم با توجه به گرید طراحی شده در کار
گرید با توجه به اصول تایپوگرافی مدرن ایجاد شده، بنابراین در زمان کار با گرید مهمترین عامل تعیین کننده برای ما متنها، فونت‌ها و ویژگی‌های آنهاست.

نظرات