موشن گرافیکس / نقش موشن گرافیکس در عنوان‌بندی فیلم و سریال

پنجشنبه ۲۸ خرداد ۹۴ ، جلسه  شصت و هشتم  گپ گرافیک با عنوان  نقش موشن گرافیکس در عنوان‌بندی فیلم و سریال در محل جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز برگزار شد.
فرید مختاری پور بعنوان سخنران  هفته آخر تم خرداد ماه، ضمن ارائه خلاصه ای کوتاه از مطالب جلسه پیشین، ۳ عنصر صدا، گرافیک و حرکت را بعنوان نیازهای اصلی  جهت تولید یک موشن گرافیکس دانست و در ادامه بیان کرد:
تیتر یک کلمه به زبان فرانسه است که به معنی عنوان  بکار می رود. با توجه به آثار ارائه شده از کارگردان‌های مطرح دنیا و نظرات گوناگون مطرح شده در این خصوص، می‌توان تعاریف تیتراژ یا عنوان بندی را به سه گروه تقسیم‌بندی نمود.
گروه اول ترجیح می‌دهند از عنوان‌بندی فیلم فقط در حد معرفی ساده دست اندرکاران فیلم استفاده کنند و تنها از حروفی موزون و مناسب اما ساده که قبل از آغاز فیلم بر روی پرده ظاهر می شود، استفاده کنند.
گروه دوم مایلند به تماشاگران زنگ اعلان و شوک وارد کنند. به نحوی که بدون مقدمه از صحنه‌ای کوبنده و گیرا فیلم شروع می‌شود و پس از تسخیر تماشاگر، فیلم قطع شده و عنوان‌بندی فیلم به نمایش در می آید.
از نظر گروه سوم، تیتراژ  بعنوان یک فرم نمایشی است که باعث آشنایی کلی تماشاگر با فیلم می‌شود و همانند جلد کتاب کلیات محتوا را در دید اول به خواننده می‌رساند.
مختاری پور در ادامه ضمن  ارائه و تحلیل نمونه ای از تیتراژ های فیلم های مطرح همچون ماتریکس، جنگ ستارگان و … عنوان کرد: دسته بندی تیراژ بطورکلی به دو دسته آغازین و پایانی تقسیم می‌شود.
۱٫ تیتراژ آغازین – Opening title : تیتراژی که در ابتدای فیلم یا برنامه نمایشی، قبل از شروع و یا بعد از سکانس نخست قرار می‌گیرد را تیتراژ آغازین می‌نامند.
۲٫ تیتراژ پایانی – End title : تیتراژ پایانی، شناسنامه کامل فیلم است و اسامی تمام عوامل تولید فیلم بوسیله آن نمایش داده می‌شود.
از جمله تیتراژ‌سازان موفق و مطرح ایران می توان به کیارستمی (فیلم رضا موتوری و قیصر)، فرشید مثقالی (فیلم گاو)، مرتضی ممیز(فیلم ستارخان، غزل، طبیعت بی جان)، علی اصغر محتاج (فیلم دلیران تنگستان)، اکبر عالمی(سریال سربه داران) و ابراهیم حقیقی (سریال شهریار) اشاره کرد.
در ادامه مختاری پور در مورد پیش نیاز های موشن گرافیک گفت: موشن گرافیک نیاز به درکی نو و نظمی بیشتر با کارهای گرافیکی در گذشته دارد و به همین دلیل نیازمند پیش نیاز هایی از این قرار است:
– توانایی ایجاد ارتباط بین تصاویر، برای ارائه‌ی یک ایده‌ی کلی
– توانایی ایجاد ارتباط بین صدا و حرکت
– درک زمانبندی درست
– کاربرد سازمان‌بندی گرافیک برای نیازهای فنی
در پایان طبق روال جلسات پیشین گپ گرافیک، سخنران و حاضرین در جلسه به مباحثی پیرامون انواع تیتراژ و تاریخچه‌ی تیتراژ‌های فیلم و سینمای ایران، پرداختند.
نظرات