بسته‌بندی / بسته‌بندی خلاق

جلسه هفتاد و سوم گپ گرافیک، عصر پنجشنبه کار خود را آغاز نمود. این جلسه که نخستین نشست موضوع بسته‌بندی در مرداد ماه ٩٤ محسوب می‌شد، به ارائه‌ی نگار آذرپویا با موضوع بسته‌بندی خلاق اختصاص داشت. در زیر بخشی از این ارائه‌ به قلم سخنران آمده است:

امروزه مرزهای هنر و زندگی (و همچنین امر تجاری و هنری) در حال از بین رفتن است. در دنیای امروز ضرورت  “جذابیت و سرگرم کننده بودن” Fun) &  being amusing) در هر دو عرصه ی هنر و تجارت احساس می‌شود و در این میان، بسته‌های خلاق جایگاهی ویژه یافته و با استقبال عمومی روبرو هستند. اما نکته‌ی مهم ماجرا این است که چه زمانی  خلاقیت در بسته بندی  چه در ساختار و استراکچر و چه در گرافیک بسته، در درجه‌ی اول اهمیت قرار می‌گیرد؟

جلسه را با تعریف خلاقیت آغاز کردیم. با اذعان به  نسبی بودن مفهوم خلاقیت ، توانایی فکر کردن به شیوه‌ای نو و بکر  و حل مساله به شکلی هوشمندانه  که پیشتر تجربه نشده است را از مهم‌ترین ویژگی‌های  آثار خلاق برشمردیم . آثاری که مشخصا ظاهری نامتعارف و خارج  از هنجارها  دارند. در گام بعدی به خطوط کلی  “دیزاین”، و سه عنصر مهم آن یعنی کارکرد (function) ، پیام یا محتوا و مخاطب اشاره کردیم  تا  اهداف  و اصول دیزاین را در هر پروژه‌ای مقدم دانسته و  امر خلاقیت را در راستای مخابره‌ی روشن و صریح پیام مورد نظراعمال کنیم.

پس از مقدمات ، به حساسیت پروژه‌های بسته‌بندی در مقایسه با سایر تولیدات گرافیکی اشاره شد؛ در عین حال که اعضای تیم اجرایی، هریک به نسبت تخصص خود بخشی از پروژه را پیش می‌برد، گرافیک دیزاینر نیز به مانند حلقه‌ای از این زنجیر نقشی تعیین کننده  در شکل‌گیری هویت محصول و  معرفی هرچه شایسته‌تر آن به جامعه‌ی هدف دارد و چه بسا سهمی هم در ارتقای فرهنگ بصری جامعه داشته باشد.

همچنین کفتیم که دایره‌ی مخاطبان و حساسیت‌های مثبت و منفی آنان، فرهنگ و تفکر جامعه‌ی هدف، خوانایی عمومی سمبل‌ها در جامعه یا جغرافیای مورد نظر و مواردی ازین دست همه و همه در پروسه‌ی بسته‌بندی و شکل نهایی بسته اهمیت دارند. در گرافیک معاصر -خصوصا در مورد  تولیدات گرافیکی جسورانه و خلاق_ شاید عاقلانه‌ترین کار این باشد که سراغ راهکارهایی برای آزمودن ایده‌ی نو و جمع‌آوری فیدبک‌های مخاطبان و کاربران هدف  نسبت به نمونه‌ی ارائه شده رفت تا با بررسی‌های آماری و نظرسنجی‌های عمومی به نوعی زیبایی‌شناسی دوسویه و تعاملی  interactive aesthetics  دست یافته و مخاطب یا مصرف کننده  را در فرایند دیزاین خلاقه درگیر سازیم.

در ادامه با بررسی نمونه‌هایی از خلاق‌ترین آثار بسته‌بندی خارجی و داخلی، بر این نکته تاکید کردیم که آنزمان که برخورد خلاق با پروژه‌ی بسته‌بندی به عنوان بهترین راه حل و برگ برنده‌ی طراح و محصول باشد؛ بی‌شک بستر برای برخورد متفاوت و یونیک با موضوع فراهم آمده است. به عبارتی خلاقیت طرح زمانی بجا خواهد بود که  مواردی زیر در نظر گرفته شود:

رعایت استاندارد های تولید و حمل و نقل، در نظر داشتن چیدمان کالا یا بسته ها در قفسه به شکلی آسان و گاه رسیدن به حجم موزون جدید، کاهش هزینه‌ها، هماهنگی ظاهر و یونیفرم بسته با محتوای آن، سهولت استفاده‌ی محصول برای کاربران، تقویت هر دو وجه کارکردی و ترغیبی بسته، قرار گرفتن در راستای طراحی سبز، مناسب روز بودن و در مواری، ماندگاری بسته و تبلیغ بیشتر محصول بواسطه‌ی این ماندگاری و …

نظرات