تصویرسازی / تصویرسازی، از نشر تا گالری

پنجشنبه ۹ مهر ۹۴، اولین هفته تصویرسازی همزمان با سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، در محل سالن سهند نمایشگاه برگزار گردید. صفا کسایی سخنران جلسه هفتاد و هشتم گپ گرافیک با موضوع تصویرسازی، از نشر تا گالری ارائه خود را برای جمع حاضر آماده کرده بود. در زیر بخشی از ارائه به قلم وی آمده است:

تصوير و تصويرسازي داراي دنياي وسيع و متنوع و مهيجي است كه در اين دنياي شگفت انگيز بايد بازيگوش بود، تجربه كرد ، دل را به ذهن سپرد و غرق در اعماق خيال‌ها و تخيلات حتي ناشدني شد.
از اين طريق مي‌توان به نتايج متهيجي دست يافت كه اين نتايج در ظرف و قالب مناسب خود مثل كتاب ، پوستر ، مجله و… قرار مي‌گيرد و معناي كامل‌تري مي‌يابد و بدين‌وسيله مي‌توان باعث شگفت‌زدگي و راغب كردن مخاطب شد .
البته در برخي از اين تصاوير به دست آمده ، تخيل و دريافت‌هاي شخصي هنرمند فراتر از قالب‌ها پيش مي‌روند و ما با دنياي شخصي‌تري روبرو مي‌شويم كه براي اينگونه آثار ديوارها و فضاي گالري مكان مناسبي است براي ارائه و ديده شدنشان

در دنیای تصویر امروزه دو امر تصویرسازی و تصویرگری  از هم جدا هستند.تصویرگری  حرفه‌ای است که در آن وجود متن و سفارش دهنده نقشی اساسی دارند.

Image Making و  Illustration در لاتین برای دو واژه تصویرگری و تصویرسازی استفاده می‌شوند.

Illustration  از لحاظ لغوی به معنی روشن کردن و یا نور انداختن و یا واضح کردن و یا تزیین و جذاب کردن یک معنییا متن است. در تصویرگری کلمه مقابل  تصویر قرار می گیرد.

از مباحث مهم در امر تصویرگری دانستن تفاوت بین تصویرگری و نقاشی است.

نفاشی امری است کاملا شخصی، نقاش کار خود را مطابق میل خود انجام می‌دهد ، سفارش دهنده اغلب خود نقاش است. نفاش مخاطبی جز خود ندارد. انتخاب موضوع، اندازه  و مواد کاملا در اختیار خود اوست. اما تصویرگری امری است هدفمند و بر مبنای سفارش، متنی از پیش تعیین شده وجود دارد، کار برای مخاطبی خاص است، محدودیت موضوع، اندازه ،نوع کاغذ ،تعداد رنگ و نوع چاپ که توسط سفارش دهنده مشخص می شود. و تصویرگر مسئول بیان تصویری محتوا است و این نکته بسیار مهمی است.

تصویرگری فقط استفاده از تکنیک خاص وجذاب  و استفاده از کاراکترهای کج و کوله و خاص و جفت و جور کردن آ ن‌ها نیست و درک متن و شناخت داستان و همینطور مخاطب موارد بسیار مخمی است که امر تصویرگری را سخت تر می‌کنند و در ادامه بحث تعداد تصاویری از کتابی نشان داده شد که از لحاظ تکنیی بسیار موفق است اما از لحاظ بیان محتوا و درک متن عملا موفق نبوده و متن  داستانی  را بیان می‌کند که  تصاویر تصویرگر نشان دهنده و بیان کننده داسنان نیستند و در مقابل کتاب موفقی نشان داده شد که از لحاظ تکنیکی تکنیک ساده‌ای را تصویرگر متناسب با داستان استفاده کرده و کل تصاویر در جهت بیان داستان و متن و روشن تر کردن آن برای کودک هستند و کتاب بسیار موفقی است و جوایز بسیاری را کسب نموده است.

دنیای نشر و کار با ناشر دنیای جذابی است ، اما به دلیل مشکلاتی که در کار با نشر به خصوص در کشور ما وجود دارد ، کار با نشر برای اکثر تصویرگران به مرور خسته کننده می‌شود و تصویرگران ترجیح می دهند برای پروژه های شخصی خود کار کنند  تا ناشر و این پروژه‌های شخصی اغلب هنرمند را به ارائه در گالری‌ها سمت  و سو می دهد. این مشکلات شامل حمایت نشدن تصویرگر چه از لحاظ مادی و چه از لحاظ معنوی توسط ناشر ، دخالت بیش  از حد ناشر در کار ، وجود مشکلات چاپی، عملی نشدن پروژه‌های تصویرگر به دلیل هزینه‌های چاپی و… این دوری تصویرگران از نشر باعث می‌شود که تصویرگر به پروژه‌های شخصی خود بپردازد و آن را با توجه به سلیقه خود انجام دهد .البته ناشرانی هم هستند که دل به دنیای خیالی و هیجان انگیز تصویرگر می‌دهند و تصویرگر را در واقعیت بخشیدن به دنیای ذهنی خود در رابطه با داستان یاری می‌بخشند ، این ناشران اندک‌اند اما همین‌ها باعث به درخشیدن تصویرگرانی مثل کوتا پاکوفسکا، دیوید آ کارتر ، ایزیدرو فرر شدند.

و در آخر در این مورد صحبت شد که جایگاه تصویر و تصویرسازی فقط نشر نیست. وقتی ما ناشری را پیدا نمی‌کنیم که بخواهد برای پروژه‌های ما سرمایه‌گذاری کند ، نمی‌خواهد اندکی ریسک برای رسین به نتیجه‌های مطلوب‌تر کند، می‌ترسد و … اینجاست که تصویرساز ظرف و قالب نشر را برای خواسته‌های خود کوچک‌تر می یابد، دل به دنیای تخیل خود می‌سپارد و از ظرفیت‌های تصویری خود برای ارائه‌های دیگر  استفاده می‌کند. محصول به دست آمده می‌تواند  آرت ورکی  در فضای گالری باشد تا لند آرتی در فضا و دل طبیعت.

 

ادامه‌ی مبحث تصویرسازی پنجشنبه این هفته ادامه خواهد داشت.

نظرات