تصویرسازی / تصویرسازی و دگرگونی در کادرها

پنجشنبه ۱۶ مهرماه ۹۴، هفتاد و نهمین جلسه گپ گرافیک بت محوریت تصویرسازی برگزار شد. در این جلسه فرهنگ اسکندری با موضوع تصویرسازی و دگرکونی در کادرها، هم‌صحبت حاضرین در جلسه بود. در زیر بخشی از ارائه به قلم وی آورد شده است:

تصویر، هم با هنر و هم با زندگی مرتبط استو هیچ کدام از این‌ها را نمی‌توان از پیش تعیین کرد. – رابرت راشنبرگ
تصویرسازی و تصویرسازی موفق
اثری که به زبان تصویر شرح می‌دهد، معنای موضوعی را روشن سازد و بستری نو برای نشان دادن آن موضوع به جهان، به وجود آورد. یک تصویرسازی موفق از قدرت توصیف و شفاف‌سازی برخوردار است و مُبیّن نقطه نظر تصویرساز و رویکردش نسبت به موضوع است.
تصویرگری ما به صورت اغراق آمیزی روی کتاب کودک متمرکز شده است،و این تمرکز اکثر اوقات توجه تصویرگران ما را از همه ی مــحوطه‌های دیگری که می‌توانند فعال باشد منحرف می‌کند.
در حالی که؛ تصویرساز نسبت به هر زمان از گذشته، کارهای بیشتری برای انجام دادن دارد؛ متون بیشتری هم برای خواندن هست، موضوعات بیشتری برای فکر کردن و موقعیت‌های بیشتری برای درگیر شدنِ جدّّی با این مبحث.
مواقعی هست که تصویرسازی می‌تواند در خدمت دیزاین باشد، به صورتی‌که نهایتا، تصویر در پشت پرده‌ی دیزاین پنهان شده و کل اثر به عنوان دیزاین پایان می‌پزیرد. می‌تواند همراه و همسو با دیزاین باشد، تصویرسازی با همراهی دیزاین مکمل و قوت بخش همدیگر می‌شوند و در پایان جایگاه هر کدام در اثر محفوظ می‌ماند.
و می‌تواند مستقل به راه خود ادامه دهد، به طوری که بدون وابستگی به هیچ یک از شاخه‌های دیزاین، به صورت آرت وُرک یا آثار تک نسخه‌ای ارایه شود.
تقسیم‌بندی‌های بالا تنها بخش‌بندی کلی هستند و می‌شود هر کدام از این بخش‌ها را در موقعیت‌هایی مانند: مدرن یا سنتی، سفارشی یا غیر‌سفارشی، هنر محض یا کاربردی و… ضرب کرد و کارکردهای بسیاری را در تک تک جزییات یافت و بستر گسترده‌ای جهت تصویرسازی بدست آورد. و تصویرساز می‌تواند حدالامکان خود را از محدودیت‌های کاربردی خارج کند.
با این همه شاخه‌ای که برای اجرا و ارائه باز هست چرا بسترهای مناسب جهت ارایه اثر خیلی کم هستند و تولیدات تصویری مورد قبول دیده نمی شود؟!

 

در هفته آینده آخرین نشست گپ گرافیک در خصوص تصویرسازی با حضور میلاد آقازاده برگزار خواهد شد.

 

نظرات