وب و مدیای جدید / ویدیو مپینگ

پنجشنبه‌ی گذشته بیست‌وچهار دی ماه نود و چهار، هشتاد و نهمین جلسه گپ گرافیک با موضوع وب و مدیای جدید با ارائه‌ی سجاد صبور برگزار شد. در زیر گزیده‌ای از ارائه‌ی ایشان آمده است:

 

ویدیو مپینگ (Video Mapping)

ویدیو مپینگ (Video Mapping) یا همان پروجکشن مپینگ (Projection Mapping) که در گذشته با نام واقعیت افزوده فضایی (Spatial Augmented Reality) (نام اکادمیک) شناخته می‌شد، پروجکت کردن ویدیو روی سطوح مختلف (مانند نمای ساختمان‌ها، فضاهای داخلی، بدنه خودرو و احجام مختلف) به صورت دقیق و با هدف مشخصی می‌باشد (مپینگ یا نقشه دهی) که برای نور پردازی و یا نشان دادن طرح و نقشی خاص (رنگ و فرم و تصویر دو بعدی یا سه بعدی) روی سطوح مورد نظر و القای تصویر و ایجاد فضای مورد نظر به کار می‌رود. با استفاده از این رسانه می‌توان به روایتگری و داستان پردازی (به صورت انتزاعی، کانسپچوال و یا واقع گرا) به شیوی نو پرداخت. ویدیو و صدا در تلفیق با محیط واقعی، با ایجاد اشکال و احجام سه بعدی مجازی روی احجام واقعی، میتوانند فضا و حس و تجربه ی جدیدی در مخاطب ایجاد کنند.

در انواع تکنولوژی‌ها و رسانه‌های واقعیت افزوده (Augmented Reality) اطلاعات و تصاویر مجازی بر روی دنیای واقعی افزوده می‌شوند. افزوده شدن این اطلاعات و تصاویر به دو حالت اصلی امکان‌پذیر می‌باشد. یا در انواع صفحه‌های نمایش (Screen) روی تصاویر محیط واقعی افزوده می‌شوند (مانند انواع مونیتورها و صفحه نمایش موبایلها یا عینک‌های AR) و یا با ویدیو پروژکتور‌ها بر روی خود محیط واقعی و فضای مورد نظر پروجکت شده و به محیط واقعی افزوده می‌شوند که به این حالت واقعیت افزوده فضایی (Spatial Augmented Reality) گفته می‌شود که در سالهای اخیر به علت اینکه اکثرا هدف از این نوع پروجکشن انداختن نقش و طرحی مشخص (Mapping) روی سطوح و احجام مختلف بوده است، بیشتر با نام ویدیو مپینگ (۳D Video Mapping) و پروجکشن مپینگ (Projection Mapping) شناخته می‌شود.

 

سر آغاز Video Mapping:

سرآغاز ویدیو مپینگ (Video Mapping) تقریبا به دوران آغاز سینما برمی‌گردد. ولی به شکل امروزی می‌توان گفت اولین ویدیو مپینگ روی سطح غیر مسطح در سال ۱۹۶۹ در دیزنیلند (Disneyland) در افتتاحیه کاخ جن زده (Haunted Mansion) به نمایش درآمد که پروجکشن روی ۵ مجسمه‌ی سر که در حال آواز خواندن بودن انجام شده بود. بعد ها در سال ۱۹۸۰ یک اثر اینستالیشن از مایکل نایماک (Michael Naimark) ساخته شد که ابتدا در آن از یک اتاق با افرادی که در آن مشغول کاری بودند با حرکت چرخشی در اتاق (Rotating) فیلم برداری شده بود و سپس پروژکتور جایگزین دوربین فیلم برداری شده بود و تصاویر ضبط شده در همان اتاق با اشیای موجود در آن که این بار کاملا سفید رنگ شده بودند به نمایش در می‌آمد. نتیجه کار پروجکشن مپینگ به صورت حرکت چرخشی (Rotating Projection Mapping) بود.به همین ترتیب تکنولوژی و تکنیک‌های ساخت ویدیو مپینگ در حال پیشرفت بوده و رو به جلو حرکت کرده است به طوری که در سال های اخیر با قدرت گرفتن تکنولوژی‌های دیجیتال و فراگیر شدن آنها ۳D Video Mapping به صورت ۳۶۰ درجه نیز طراحی و اجرا می‌شود.

 

انواع ویدیو مپینگ از نظر تکنیک‌های ساخت:

ویدیو مپینگ‌ها را میتوان از نظر تکنیک‌های ساخت و سطوحی که روی آنها پروجکت می‌شوند، به چند دسته‌بندی مختلف تقسیم کرد.

  • ویدیو مپینگ‌هایی که روی سطوح دو بعدی و یا تقریبا دو بعدی (با تفاوت عمق یا زاویه کم بین سطوح نسبت به ابعاد کلی پروژه) طراحی و اجرا می‌شوند و دارای محتوای دو بعدی می‌باشند. اجرای این نوع پروجکشن ها در ابعاد کوچک آن، معمولا آسان تر از بقیه موارد می‌باشد.

 

  • ویدیو مپینگ هایی که روی سطوح دو بعدی و یا تقریبا دو بعدی (با تفاوت عمق یا زاویه کم بین سطوح نسبت به ابعاد کلی پروژه) طراحی و اجرا می‌شوند ولی دارای محتوای سه بعدی می‌باشند. طراحی و اجرای این نوع پروجکشن ها نیازمند خلاقیت و قدرت طراحی و اجرای بالاتری می‌باشد و نتیجه کار تاثیرگذارتر از حالت قبل که دارای محتوای دو بعدی بود می‌باشد.

 

  • ویدیو مپینگ‌هایی که روی چند سطح با زوایای مختلف اجسام سه بعدی یا روی کل اجسام سه بعدی به صورت ۳۶۰ درجه اجرا می‌شوند ولی دارای محتوای دو بعدی می‌باشند. در این حالت به علت اینکه پروجکشن بر روی سطوح و اجسام سه بعدی انجام می‌شود ارتباط خوبی با مخاطب بر قرار می‌کند و با وجود محتوای ساده و دو بعدی، معمولا از تاثیرگذاری خوب و زیادی روی مخاطب برخوردار است.

 

  • ویدیو مپینگ‌های سه بعدی که روی چند سطح با زوایای مختلف اجسام سه بعدی یا روی کل اجسام سه بعدی به صورت ۳۶۰ درجه اجرا می‌شوند و همچنین دارای محتوای سه بعدی می‌باشند. پیچیده ترین و تاثیرگذارترین نوع ویدیو مپینگ می‌باشند و از نظر طراحی و اجرا نیازمند خلاقیت و قدرت و دقت بالایی می‌باشند تا تاثیر گذارترین نتیجه را روی مخاطب داشته باشند.

از نظر ابعاد پروژه و روشنایی محیط، ویدیو مپینگ‌هایی که در فضاهای روشن و یا روی نمای ساختمان‌ها اجرا می‌شوند نیازمند پروژکتورهایی با شدت روشنایی بسیار بالا و رزولوشن ۴K می باشند. (روشنایی بالای ۱۰۰۰۰ لومیون و در موارد بسیار بزرگ حتی لومیون بالای ۲۰۰۰۰)

در موارد خاص ویدیو مپینگ‌هایی روی سطوح و اجسام متحرک نیز انجام شده است که برای دقت در پروجکشن از روبات‌هایی برای حرکت سطوح استفاده شده است که به طور کامل و دقیق حرکت آنها کنترل شده بوده تا عمل پروجکشن به بهترین حالت صورت بگیرد.

 

 

 

رزومه سخنران
سجاد صبور

آخرین مدرک تحصیلی : کارشناسی ارتباط تصویری

سوابق هنری :

  • برگزیدهInternational Motion Arts Awards 1 در بخش موشن گرافیکس (نیویورک)
  • شرکت در 2nd International Motion Festival Cyprus (قبرس)
  • کسب مقام سوم در جشنواره موشن گرافیکس شهرفرنگ
  • برگزیده نمایشگاه موشن گرافیک ۱۳۹۴
  • برگزیده یازدهمین دوره نمایشگاه پوستر اسماء الحسنی ۱۳۹۴

 

سوابق شغلی :

  • بیش از ۱۲ سال سابقه فعالیت آزاد در زمینه طراحی گرافیک، طراحی سه بعدی، طراحی وب و مالتی مدیا و تدریس خصوصی نرم افزارهای گرافیکی
  • بیش از ۲ سال سابقه همکاری با صدا و سیمای شبکه استانی از طریق شرکت فرهنگی هنری شفیق به عنوان طراح گرافیک، طراح سه بعدی و امور مونتاژ کامپیوتری (۱۳۸۲ - ۱۳۸۴)
  • بیش از ۲ سال سابقه همکاری با شرکت تسهیل گستر در ضمینه طراحی گرافیک وب و مالتی مدیا و موشن گرافیکس (طراحی تم گرافیکی و اینتروی بیش از ۱۰۰ وب سایت اینترنتی) (۱۳۸۴-۱۳۸۶)
  • همکاری با وب سایت 99designs با درجه Platinum Designer (یکی از بزرگترین سایت های فری لنسینگ دنیا)

محل اشتغال فعلی :

  • همکاری با کانون اشراق و مدیریت بخش دیجیتال مدیا (Web Design, Multimedia, Virtual Tour, 3D Design, Motion Graphics)

نظرات