موشن گرافیکس / شاد باش و بساز

پنجشنبه بیستم خرداد، نودوپنجمین نشست تخصصی گپ گرافیک برگزار شد. عنوان این نشست بر اساس تم ماه که موشن‌گرافیکس بود، شاد باش و بساز انتخاب شده بود. این جلسه علاوه بر فضای ارائه که توسط سپیده شمالی تدارک دیده شده بود، به پیشنهاد سخنران بخش کارگاهی نیز به همراه داشت.

در بخش اول سپیده شمالی به توضیحاتی پیرامون ساخت موشن با کمترین دخالت نرم‌افزارهای گرافیکی پرداخت.

در زیر بخشی از صحبت‌های وی آمده است:

این ‌روزها ما شبیه قهرمان‌هایی هستیم که در کودکی پای تلویزیون داستان‌هایشان را دنبال می‌کردیم.

به نظر من شبیه‌ترین شخصیت به وضعیت فعلی ما، کاراگاه کجت است. کاراگاهی با ابزارهای فراوان که قدرت استفاده به‌موقع از آنها را ندارد و این ابزارها در لحظه حساس ناکارآمدند.

با وجود نرم‌افزارها و اپیکیشن‌ها مختلف در رایانه و موبایل همراه ما، این تشابه قابل درک‌تر است.

آنچه باور من است زندگی، خلاقیت حتی روابط انسانی در محدودیت شکل می‌گیرد و به بار می‌نشیند، منابع قابل دسترس، توانایی‌های فردی و آنچه در طی سال‌ها در ما تهنشین شده است، بهترین ابزار ما است، که بسیار نیرومندتر از نرم‌افزارهای کامپیوتری کار می‌کند و اغلب نادیده گرفته می‌شود.

پس پیشنهاد می‌کنم برای شروع آموزش موشن‌گرافیگس مستقیم سراغ نرم‌افزار نروید. هر چند در ادامه راه لازم است، اما در ابتدا محدود شوید به اندیشه و دستان پرقدرتان، دو گام مهم در شروع خلق اثر موشن‌گرافیکس به سازماندهی داستان و ساخت فریم‌های گرافیکی می‌گذرد، هیچ نرم‌افزاری به جای شما فکر نمی‌کند و خلاقیت ایجاد استوری‌برد را نخواهد داشت.

داستان را برای ساخت تصویر، حرکت و صدا پردازش کنید. پرداختی دقیق و با جزییات.

یک استوری‌برد به شما کمک می‌کند تا پارامترهای یک داستان را در منابع و زمان موجود تعریف کنید همراه با سازمان‌دهی داستان، متوجه شوید چه شیوه‌ای برای هر قسمت از داستان استفاده می‌کنید.

کنار فریم‌ها توضیحات بیشتر را یادداشت کنید.

● مشخصات فرد یا افراد اصلی در داستان

● رویدادها با چگونگی کارکرد عناصر

● سایر موضوعات پیرامون داستان

 

حالا می‌رویم سر بحث پیاده‌سازی در اجرای آنچه آن را که موشن‌گرافیکس می‌نامند.

شش شیوه کار روی میز کار شماست که بنا به داستان و رسانه‌ی که از آن برای دیده شدن استفاده می‌کنید، انتخاب صحیح را انجام می‌دهید

● شناور و روان (حرکت‌هایی مشابه چرخ‌دنده‌ها که حرکت هر دنده روی بعدی تاثیر می‌گذارد)

● ارگانیک (حرکت‌های طبیعی مثل حرکت باز شدن گل)

● وکتور

● دستی (استفاده از خطوط و فرم که با طراحی دستی ایجاد شده است)

● کلاژ (استفاده از عکس‌‌ها و سطوح ایجاد شده است)

● فیلم

اولین تمرین خود را با تکنیک استاپ موشن عکاسی کنید و در تایم‌لاین فتوشاپ از آن یک خروجی گیفت بگیرید، این تکنیک برای ساخت انیمیشن هم استفاده‌ می‌شود اما در این‌جا شما فریم‌های گرافیکی را با طراحی حرکت کوتاه‌تر در پنج تا پانزده ثانیه کارگردانی می‌کنید و امکان استفاده از تایپ‌گرافی نیز خواهید داشت.

 

بعداز ارائه‌ی سخنران، یک موسیقی از سیروان خسروی با عنوان ” دوست دارم زندگی رو ” پخش و داوطلبان حاضر در نشست با ابزاری ساده به ساخت موشن پیرامون این موسیقی پرداختند.

حاصل تلاش حاضرین این کارگاه توسط هر گروه یک موشن به مدت پنج الی پانزده ثانیه است که همه‌ی علاقمندان می‌توانند تا ۲۷ خرداد آثارشان را تهیه و به ایمیل گپ گرافیک ( info@gapgraphic.com ) ارسال نمایند. در هفته آینده تمام موشن‌های ارسالی با نام افراد سازنده‌ی آن در صفحه اجتماعی گروه گپ منتشر خواهد شد.

نظرات