نشانه و هویت جدید Dropbox توسط Collins و Brand Studio
تفکری فراتر از یک جعبه (box) زمانی که Dropbox در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شد بیشتر به عنوان یک سرویس وب برای ذخیره‌سازی فایل و اشتراک‌گذاری فایل شناخته شد ولی از نظر سازندگان آن، آنها رسما «یک شرکت فن آوری ...
اما آسمان پرتلائلوی ديار و شهرمان هرگز بی‌ستاره نخواهد زیست.
جمع ما جمع نوپایی است. اغلب مخاطبین ارجمند می‌دانند كه هسته‌ی اصلی گروه گپ در اوايل سال ۹۲ توسط ۵ تن تشكيل يافت. در مردادماه سال ۹۲ وقتی اولين نشست گپ گرافیک را با یک جمع مشتاق ۱۲ نفره تشكيل داديم، شا ...
پوستر!؟ داوری!؟ جشنواره!؟ تئاتر!؟
● فرشید امن‌اللهی، طراح گرافیک ● یادداشتی به بهانه‌ی اعلام نتایج جشنواره‌ی تئاتر استانی در بخش پوستر به طور معمول اگر از اکثر هنرمندان رشته‌های مختلف در تبریز این سوال پرسیده شود که جشنواره را تعریف ک ...
جهان، صحنه‌ی تنازع برای بقا
● الهام حسن‌زاده، پژوهشگر هنر ● یادداشتی درباره نمایشگاه علی ذاکری، «حذف شدگان یا فرزندان خدا» در گالری هما به سخن شکسپیر “جهان صحنه‌­ی نمایش است” و اینجا رینگ، صحنه‌­ی نمایش ماست. صحنه، ا ...
یادداشت کریم زینتی به بهانه‌ی نمایشگاه آثار هنری هنرمندان شهر تبریز
آنچه مسلم است در هزاره‌ی اخیر تبریز نخستین شهری بوده است که مکتب نقاشی در بطن‌اش شکل یافته و وام‌ده سایر مکاتب ایرانی شده است. مکتب اول تبریز اگر چه در ربع رشیدیه و دوران پر شکوه ایلخانیان شکل گرفته ا ...
یادداشت ابراهیم حقیقی به مناسبت زاد روز مرتضی ممیز
مرتضی ممیز معتقد بود انسانی مدرن است؛ هنرمندی مدرن که فارغ از دنیای هنر، مسوولیت اجتماعی هم دارد؛ مسوولیتی که هنرمند مدرن امروزی را وادار می‌کند تا تنها به خلق اثر هنری فکر نکند و پیوند میان جامعه و ه ...
بررسی آگهی‌های تبلیغاتی مجله “حرفه هنرمند” و “نشان”
● زهرا الله‌مرادی، دانشجوی گرافیک ● یادداشتی درباره آگهی‌های تبلیغاتی مجله “حرفه هنرمند” و “نشان” گرافیک در لغت به معنای ترسیم و نگارش است که خود بحث عظیمیست و ریشه‌های زیادی د ...
اگر چهره‌های نمادین تاریخ هنر، نو‌ پرست بودند..
چه می‌شود اگر مونالیزا از جامه‌های قدیمی ابریشمی خود خسته شده و تصمیم به مبادله‌ی آن با پوشش سرهمی زنانه و مد روز کند؟ این دقیقا همان سناریو گرافیستِ ژاپنی شوساکو تاکائوکا است متخصص در آوردن {سبک} زند ...
یادداشتی به بهانه‌ی نمایشگاه گرافیک و پوستر‌های تئاتر ایران در روز جهانی طراحی – خانه هنرمندان ایران
● علی سیابانی، طراح گرافیک  ● یادداشتی به بهانه‌ی نمایشگاه گرافیک و پوستر‌های تئاتر ایران در روز جهانی طراحی – خانه هنرمندان ایران – اردیبهشت ۱۳۹۶ روز جهانی گرافیک و یا به اصطلاح رایج سال‌ ...
ما همه مهاجریم
● الهام حسن‌زاده، پژوهشگر هنر ● یادداشتی درباره نمایشگاه پوسترهای منتخب جشنواره مکزیک مهاجرت پدیده‌ای انسانی، پیچیده و خارج از هر تعلق زمانی است، که در جوامع امروزین به دلایل متعددی چون گسترش راه‌های ...
یادداشتی برای یک نقاش و یک نویسنده
● نگار آذرپویا – کارشناس ارشد پژوهش هنر ● یادداشتی به مناسبت برپایی نمایشگاه نقاشی قاسم حاجی‌زاده در گالری شهریور تهران   به صادق هدایت و تفکر او بارها در دوره‌های مختلفی از تاریخ پرداخته ش ...
من تنها یک دیوار می‌خواهم
● مهناز معصوم‌زاده، تصویرگر و دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر / دانشگاه هنر اسلامی تبریز ● یادداشتی تحت عنوان “دردنامه” شاید هنوز نتوانسته‌ام معنای درد رو چنانکه درخور درد بودن باشد بفهمم. ...
تکه نانی دارم، خرده هوشی، سر سوزن ذوقی
● علی سیابانی، طراح گرافیک ● یادداشتی درباره‌ی “کمپین شصت” در شهر تبریز کمپین تبلیغاتی، مجموعه‌ای هماهنگ از انواع تبلیغات مرتبط با یک ایده و یا موضوع واحد است. یک کمپین تبلیغاتی عموما از چ ...
موزه‌ی واقعی براي پوستر، “خيابان” است
● لادن رضایی، طراح گرافیک و پژوهش‌گر هنر ● گفت و گو با پروفسور اشتفان بوندی،طراح گرافیک سوئیس اشتفان بوندی فارغ‌التحصيل دانشكده‌ی ديزاين “دانشگاه هنر برن”۲ است. او طراحی كتاب و تصويرسازی را در “آكادمی ...
مروری بر آثار کِلاس الدنبرگ از منظر آراء جان دیویی
● الهام حسن‌زاده۲، پژوهشگر هنر ● مروری بر آثار کِلاس الدنبرگ از منظر آراء جان دیویی(فیلسوف مکتب پراگماتیسم)۱       کلاس الدنبرگ۳ مجسمه ساز سوئدی امریکایی، متولد ژانویه ۱۹۲۹ در شیکاگو است. او که د ...
چه سود از همه‌ی این زحمت‌ها و نزاع‌ها در عالم هنر؟!
● الهام حسن‌زاده، پژوهشگر هنر ● یادداشتی درباره کتاب فلسفه کانت کتاب “فلسفه کانت” را می‌خواندم از اشتفان کورنور که البته کم لطفی است اگر به ترجمه بسیار خوب آن اشاره نکنم. و این کم لطفی دو ...
گرافیک امروز ایران فقط و فقط مدیون ممیز است
● سیده پری‌ناز سهرابی، طراح گرافیک و روزنامه‌نگار ؛ علی سیابانی، طراح گرافیک ● گفت و گو با ایرج میرزاعلیخانی، به یاد مرتضی ممیز شاید زیباترین تاثیری که استادی روی شاگردش گذاشته را بتوانی توی بغض‌های ش ...
تانگوی طرح و رنگ در تبریز
● سیده پری‌ناز سهرابی، طراح گرافیک و روزنامه‌نگار ● یادداشتی به بهانه ورکشاپ دو روزه‌ی آلن لوکرنک در تبریز خبر ساده بود. آلن لوکرنک به تبریز می‌آید. همین کافی بود که بلک باکس هنرستان میرک، پُر شود از ...
درباره آلن لوكرنک، طراح گرافیک فرانسوی
● لادن رضایی، طراح گرافیک و مدرس دانشگاه ● یادداشتی به بهانه حضور آلن لوكرنک در شهر تبریز آلن لوكرنک (متولد ۱۹۴۴, لفاووت, فرانسه) یکی از برجسته‌ترين طراحان گرافيك معاصر جهان است. آن‌طور كه خودش میگويد ...
پوستری که مایه غرور نیست!
● سیده پری‌ناز سهرابی، طراح گرافیک و روزنامه‌نگار ● یادداشتی به بهانه طراحی پوستر برگزاری چهاردهممین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ایران – تبریز جهان امروز که در آن اطلاعات مهم از طریق تکنولوژی و اسم ...
مروری بر آثار فرانچشيک استاروويسکی
● سمانه قدکساز خسروشاهی، طراح گرافیک ● یادداشتی درباره فرانچشيک استاروويسکی طراح گرافیک، تصویرساز و طراح صحنه فرانچشيک استاروویسکی متولد ۱۹۳۰ در لهستان است. فرانچشيک در سال ۱۹۵۵ از دانشگاه هنرهای زيبا ...
مصاحبه اختصاصی با اونور آشکین، طراح گرافیک
● مینا نسلیانی، طراح گرافیک ● مصاحبه اختصاصی با اونور آشکین، طراح گرافیک ● ترجمه متن، نرمین رهبر، علی سیابانی امروزه پوستر، رسانه‌اى براى گردش اطلاعات محسوب مى‌شود که از شاخه‌هاى آن می‌توان به پوسترها ...
یازده ستامبر از نگاه طراحان گرافیک
● گردآوری شده توسط مینا نسلیانی، طراح گرافیک ● یادداشتی به بهانه‌ی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ آمریكا برخورد یك هواپیمای مسافربری برخواسته از فرودگاه «بوستون» با طبقه‌ی هفتاد و پنجم ساختمان شمالی برج‌های دوقلوی م ...
سینما و پوسترهایش
● گردآوری شده توسط مینا نسلیانی، طراح گرافیک ● یادداشتی به بهانه‌ی روز ملی سینما در پی ورود سینما به ایران، ۲۱ شهریور ماه، روز ورود دستگاه سینماتوگراف و سرآغاز آشنایی ایرانی‌ها با پرده نقره‌ای به عنوا ...
هنر فرمی است که آگاهی را به جامعه ارمغان می‌آورد و کلیدی است از ذهنی به ذهن دیگر برای انتشار تجربه و دانسته‌های انسانی
● علی سیابانی، طراح گرافیک ● یادداشتی درباره لوبا لوکووآ، تصویرگر و طراح گرافیک با دعوت استیو لانگو نمایشگاهی با نام ” نسل نابغه” که مجموعه‌ای از بهترین‌های ارتباط تصویری از سال ۱۹۶۰ تا به ...
نشانه تبریز ۲۰۱۸، فقط ۸
● محمدباقر رضایی. طراح گرافیک ● یادداشتی به بهانه‌ی رونمایی از نشانه تبریز ۲۰۱۸   نمره من به این نشانه ۸ از بیست خواهد بود. رد شد و به همین سادگی. نشانه‌ها را البته از جنبه‌های گوناگونی می‌توان م ...
برای ۲۰۱۸، تبریز را پر از نگارخانه کنید، پُر کردنش با ما!
● سیده پری‌ناز سهرابی، طراح گرافیک و روزنامه‌نگار ● گفتگویی با استاد کریم زینتی به بهانه رونمایی نشان تبریز ۲۰۱۸   استاد برجسته گرافیک تبریز: برای ۲۰۱۸، تبریز را پر از نگارخانه کنید، پر کردنش با ...
لیلا حجبی: نشان تبریز ۲۰۱۸ معرف فرهنگ و هویت تبریز است
● سیده پری‌ناز سهرابی، طراح گرافیک و روزنامه‌نگار ● گفتگویی با لیلا حجبی طراح نشانه تبریز ۲۰۱۸   لیلا اسماعیل زاده حجبی، طراح نشان تبریز ۲۰۱۸: نشان تبریز ۲۰۱۸ معرف فرهنگ و هویت تبریز است طراح نشا ...
رویین پاکباز، در هفته بزرگداشت منصور قندریز
● سیده پری‌ناز سهرابی، طراح گرافیک و روزنامه‌نگار ● یادداشتی به بهانه حضور رویین پاکباز، در هفته بزرگداشت منصور قندریز خطوط نامحسوس شبیه امواج الکتریسیته را حس می‌کنم که در فاصله مغز من و سفیدی بوم در ...
بازخوانی اردیبهشت خلاق تبریز
● علی سیابانی، طراح گرافیک ● یادداشتی به بهانه‌ی اردیبهشت خلاق تبریز در روز جهانی گرافیک   روز جهانی گرافیک که چندسالی است به روز جهانی طراحی نیز یاد می‌شود، بهانه‌ایست برای طراحان گرافیک سراسر ج ...
نمایشگاه امروز، انگیزه‌ای برای خواندن تاریخ به روایت ابراهیم امین‌زاده
● ابراهیم امین‌زاده، روزنامه‌نگار ● یادداشتی برای نمایشگاه ۲۸هزار روز با تاریخ ایران و جهان   سوم اردیبهشت ماه، بیست و دوم آوریل ۲۰۱۶ میلادی امسال هم،روز جهانی آزادی مطبوعات است  که این نمایشگاه ...
سخنرانی “آیدین آغداشلو”، زمینه ساز “مکتب سوم تبریز”
● ابراهیم امین‌زاده ● یادداشتی به بهانه سخنرانی آیدین آغداشلو درباره مکتب تبریز   امروز، دوم اردیبهشت ۱۳۹۵ برابر با ۲۱ آوریل ۲۰۱۶ میلادی که آغازی بر اردیبهشت خلاق است، تبریز، با حضور آیدین آغداشل ...
12