بررسی آگهی‌های تبلیغاتی مجله “حرفه هنرمند” و “نشان”

 زهرا الله‌مرادی، دانشجوی گرافیک

● یادداشتی درباره آگهی‌های تبلیغاتی مجله “حرفه هنرمند” و “نشان”

گرافیک در لغت به معنای ترسیم و نگارش است که خود بحث عظیمیست و ریشه‌های زیادی در تمام عرصه‌ها دارد در این تحقیق یک بخش کوچکی تحت عنوان “آگهی های تبلیغاتی” را مورد بحث قرار می‌دهیم.

تبلیغات از دوران  باستان رواج داشته است، در آن زمان مردم با ترسیم اشکالی بر روی ظروف و دست به دست چرخیدن آنها تبلیغات خود را انجام می‌دادند.

همچنین تاریخچه تبلیغ در مطبوعات را به درستی نمی‌توان معین نمود؛ چرا که از نخستین روزهای تمدن بشری و شروع مبادله کالا بین انسان‌ها به نوعی وجود داشته است. کلمه آگهی در فرهنگ فارسی مترادف خبر و اطلاع است، در دهه‌های اول قرن سیزدهم اولین تبلیغات مطبوعاتی ایران ایجاد شد که به آن “اعلان” هم گفته می‌شد. در آگهی‌های آن زمان پلان اول و اصلیِ تبلیغ “نوشته” بود و بخاطر محدودیت در صنعت چاپ خیلی کم از تصویر استفاده می‌گردید و طراحی پوستر تبلیغاتی بر پایه تیتر و متن انجام می‌شد.

مطبوعات به عنوان رسانه‌های مکتوب همیشه برای تبلیغات عموم بوده‌است. از روزنامه‌های سراسری که در کل کشور توزیع می‌شد گرفته تا هفته‌نامه، ماه‌نامه، ماه‌نامه‌های تخصصی و انواع مجلات.

تبلیغات برای انتقال پیام خود نیاز به رسانه دارد. رادیو، تلوزیون، مجلات، روزنامه‌ها، اینترنت و غیره ازجمله این رسانه‌ها به شمار می‌آیند. در واقع آگهی خبری است که از جانب فردی یا مؤسسه‌ای در رسانه‌ها انتشار می‌یابد و غالبا جنبه تبلیغاتی دارد. در تبلیغات مجله مخاطب با سرعت بیشتری جذب آگهی می‌شود.

یکی از بزرگترین مزیت‌هایی که در تبلیغ مجله‌ای دارد؛ فرصت کافی مخاطبان برای بررسی و ارتباط با آگهی و مطالعه‌ی توضیحات تکمیلی آن است، و به همین علت در نزد مخاطبان از اعتبار بالاتری نسبت به روزنامه برخوردار بوده و عمر طولانی‌تری نسبت به سایر تبلیغات دارد.

ولی این نوع تبلیغات معایبی مانند هزینه‌ی بالای چاپ را نیز دارا می‌باشد.

حال که با تعریف کلّیه تبلیغات آشنا شدیم به بخش اصلی بررسی آگهی‌ها می‌پردازیم:

 

کافه کافئین

موضوع اولین آگهی مربوط به کافه کافئین است. طراحی این آگهی بوسیله همفکری کارکنان این کافه صورت گرفته است. این اثر بوسیله نرم افزار کامپیوتری انجام شده و ترکیب‌بندی و رنگ‌بندی آن از روی دیزاین کافه گرفته شده است. رنگ سبز بخاطر زنده بودن محیط و رنگ قهوه‌ای از روی رنگ قهوه انتخاب شده است.

پلان اول تصویر شامل دو فنجان که نمایانگر گرمی و صمیمیت محیط کافه است، این دو فنجان برگرفته از حرف “ک” اول لوگو بوده و خط چین‌هایی که از فنجان به شکل قلب در آمده نشانگر سلامتی و محیطی دوستانه می‌باشد.

پیکتوگرام‌هایی که در کنار مشخصات آورده شده در خود کافه استفاده شده و از آنها می‌توان به ارائه خدمات کافه مانند سرو شدن غذا، دسر، کیک، بستنی، چای و انواع نوشیدنی‌ها پی برد و در کنار آنها نیز آدرس دو شعبه ذکر شده است.

شایان ذکر است که در نگاه اول فنجان بودن دو نماد اصلی تصویر زیاد مشخص نیست ولی بعلت اینکه مخاطبان این آگهی اکثرا هنرمندان و بزرگسالان و چون مخاطب از طریق مجله ارتباط برقرار می‌کند وقت کافی برای دیدن و درک لوگو وجود دارد و این مورد به خوبی قابل درک است.

از نقاط قوت این اثر می‌توان به رنگ‌بندی مناسب و استفاده مناسب از نسبت‌های طلائی نام برد.

 

 

 

بانک اقتصاد نوین

موضوع این آگهی تلفنبانک اقتصادنوین اولین بانک خصوصی جمهوری اسلامی ایران بوده و توسط طراح و گرافیست تهمتن امینیان طراحی شده است.

مخاطب این اثر بزرگسالان می‌باشند. در پلان اول تصویر تلفن خانگی که به شکل مبل درآمده و نمایانگر تماسی آسان می‌باشد و نمای پیکتوگرامی دارد. اصل ترکیب‌بندی این آگهی نشانگر راحتی در استفاده است و شیوه طراحی ساده و زیبای آن زود فهم بوده و مخاطب را جذب می‌کند. به علت طراحی پیکتوگرام گونۀ آن نیز نماد اثر کاملا در وسط کادر قرارگرفته است.

از محاسن این اثر می‌توان به رنگ روشنی که برای پس‌زمینه استفاده شده کاملا مناسب و بجا است اشاره کرد و همچنین ترکیب تصویر با خطوط سیاه که باعث جلب توجه و القای حس راحتی آن می‌گردد. شعار “راحت باشید هرجا هستید” با رنگ مشکی زیر نماد اثر که با همخوانی خوبی که با ترکیب‌بندی کار دارد به زیبایی قابل دید و درک است.

با تلفنبانک می‌توان امورات بانکی خود را بدون نیاز به مراجعه حضوری بصورت شبانه روزی انجام داد.

 

 

دُرُست

موضوع این آگهی پوشاک الیاف طبیعی تن‌درست است که از سال ۱۳۸۳ شروع به کار کرده و محصولات آن پوشاک و صنایع دستی کاربردی است. آقای بابک اخوان بلورچیان و مرجان صدرالعلمایی بنیان‌گذار شرکت الیاف طبیعی دُرُست و فروشگاه‌های زنجیره‌ای تن‌دُرُست هستند و درحال حاضر این شرکت هفت شعبه فعال دارد.

مخاطب آگهی هنرمندان هستند و با درک درست به چیدمان و منسجم بودن اثر پی می‌برند. در پلان اول از گل پنبه که به صورت قالب برای نوشته‌ها استفاده شده و توضیح محصول داخل آن نوشته شده است. این ترکیب‌بندی که خلاصه‌ای از تاریخچه و نوع محصول را آورده برای چاپ در مجله مناسب می‌باشد، زیرا وقت کافی برای مطالعه و درک اثر توسط مخاطب وجود دارد. لوگوی شرکت با ترکیب قرقره و برگ در بالای اثر، گیاهی و طبیعی بودن محصول را نشان می‌دهد، در پس‌زمینه با آوردن خود محصول از طرح جیب پیرهن از نمای نزدیک جنس محصول را نمایش داده و حالتی سنتی به اثر داده که نقطه قوت آگهی نیز محسوب می‌شود.

مشخصات (آدرس،شماره تماس و شعبه ها) در کادر پایین به صورت افقی آمده است. تمام نوشته‌ها و توضیحات داخل قالب جمع شده و تمرکز چشم را بیشتر می‌کند و با توجه به مطالب ذکر شده این اثر را می‌توان جزو آثار خوب و قوی محسوب می‌شود.

 

 

ارتباط حرفهای باAdobe photoshop

موضوع آگهی درباره کارگاه تکنیک‌های مدرن اصلاح رنگ و نور است که اولین کارگاه از مجموعه کارگاه‌های آموزشی فتوشاپ با عنوان تکنیک‌های مدرن است و توسط آقای علی رجبی مدرس تخصصی نرم افزار فتوشاپ ارائه شده است.

در این پلان، نوشته به جای تصویر با رنگ سفید آمده و کادر دور آن از ابزار فتوشاپ استفاده شده که خود نقطه قوت آگهی محسوب می‌شود. جمله تبلیغاتی تحت عنوان “تکنیک‌های مدرن اصلاح رنگ ونور” در زیرمتن اصلی آمده و در قسمت پایین آگهی وبسایت رسمی این کارگاه دیده می‌شود.

نوشته‌ها بایکدیگر تعادل دارند (متون مشکی بالا راست پایین چپ و متن اصلی در وسط ). اگر زیرهم نوشته می‌شدند تعادل بوجود نمی‌آمد و جلوه مناسبی نداشت. نقطه ضعف را می‌توان نبودن اطلاعات تکمیلی مانند شماره تماس،آدرس و همچنین رنگ قرمز پس زمینه بحساب آورد که بهتر بود از رنگ‌های متداول استفاده شده در رنگ‌بندی کادر و صفحه فتوشاپ مانند آبی و طوسی استفاده می‌کرد، از طرفی دیگر رنگ قرمز بدلیل پرتحرک بودن جلوه مناسبی با رنگ سفید متن اصلی پیداکرده و چشم  را راحت‌تر به متن هدایت می‌کند و در نگاه اول “ارتباط حرفه‌ای با adobe photoshop”بخوبی دیده می‌شود.

 

لیرا

این اگهی برای شرکت لیرا بوده که زمینه فعالیتش نوشت‌افزار گرافیکی و مهندسی و مخصوص طراحی است.

در پلان اول لوگو بصورت اسکیس‌وار در قسمت بالای کادر دیده می‌شود و بدلیل آن که محصول برند آلمانی است کلمه Germany در زیر نام محصول وبا استفاده از خود ابزارهای LYRA طراحی شده است. شعار آگهی “با ابزارهای طراحی لیرا حرفه‌ای کار کنید” با رنگ قرمز مشخص شده و تاکید بر حرفه‌ای بودن دارد و همچنان با این تاکید محصول خود را تضمین می‌کند، مخاطب این آگهی اکثرا هنرمندان و طراحان هستند.

نمونه‌ای از خود محصول نیز در آگهی دیده می‌شود، وجود کُنده در پشت محصول تناسب بجایی ایجاد کرده و چون محصول نمونه‌ای برای طراحی است پس‌زمینه را از کاغذ نخودی که بیشتر برای طراحی روی آن مصرف می‌شود استفاده کرده است.

در قسمت پایین کادر آرم شرکت نمایندگی محصولات لیرا در ایران همراه با تلفن تماس قابل رؤیت می‌باشد. همچنین تصویر نمایانگر اتفاقی هوشمندانه است که با کمی دقت قابل تشخیص است، بدین ترتیب که طراحی اول انجام شده خوب انجام نگرفته و مچاله شده ولی با تغییر ابزار کار به لیرا حرفه‌ای کار شده و با ترکیب‌بندی مناسب اثری قابل قبول ایجاد شده است.

 

 

آرتا گالری

این آگهی درمورد گالری هنری آرتا است که آثار نفیس هنری ارائه می‌دهد.

در پلان اول تصویر میخ روی دیوار دیده می شود. شعار کار “هدیه می‌تواند یک تابلو باشد” نشان داده شده است. تصویر میخی بر روی دیوار که همانند شعار محل تابلویی است که خریداری و اهداء شده است و منتظر تابلویی هست که از آن آویزان شود و جلوه زیبایی پیدا کند.

درقسمت پایین اثر، لوگو، آدرس، شماره تماس و در آخر نیز شعار قابل رؤیت است. بدلیل تابلو بودن محصول از تصویر دیوار خالی از تابلو استفاده شده که نقطه قوت بحساب می‌آید. نقطه ضعفی ندارد ولی اگر شعار بالاتر از آدرس و شماره تماس بود بهتر بود. می‌توان این آگهی را با تابلو‌های تبلیغاتی جاده‌ای که قبل از نصب تبلیغات بر روی آنها (اینجا محل تبلیغات شماست) است نوشته می‌شود مقایسه نمود که نشان از این می‌دهد که در اینجا اتفاقی قرار است اتفاق بی‌افتد.

جای خالی تابلو بر روی دیوار تخیل آدم را در تحلیل اثر درگیر می‌کند. اگر تصویر تابلو برروی دیوار قرار داده می‌شد چیز تعریف شده‌ای بود و مخاطب سطحی دیده و از آن عبور می‌کرد، اما اینکه هیچ تصویری قرارداده نشده مخاطب را مجبور به فکر کردن و درگیر در مسیر تبلیغ می‌کند و به همین دلیل باعث ماندگاری در ذهن می‌شود.

رنگ سفید پس زمینه علاوه بر تداعی‌کننده دیوار برای میخ جذابیت ویژه‌ای ایجاد کرده ترکیب‌بندی مناسبی دارد و اسم آرتاگالری باحالت گرافیکی خاصی آورده شده، بقیه نوشته‌ها با فونت ساده. با توجه به مطالب مذکور اثری تأثیرگذار و ماندگار است.

 

 

بهریزان

شرکت بهریزان درسال ۱۳۵۴ تأسیس و در سال ۱۳۵۶ در اصفهان شروع به کار کرد. محصولات این شرکت بسیار با کیفیت و مورد پسند مشتری است. محصول اصلی دستگیرۀ کمد و کابینت با طراحی های زیبا و مقرون به صرفه است.

در پلان اول تصویر دستگیره در دو صفحه روبروی هم قرار داده شده است، طراح می‌توانست تصویر دستگیره را دریک صفحه کوچک بیاورد اما در دوصفحه تصویر را جا داده تاکیفیت و مرغوب بودن جنس کالا به وضوح دیده شود، رنگ طلایی ونقره‌ای استفاده شده در تصویر لوکس و با ارزش بودن و زینت خانه بودن را نشان می‌دهد.

از تکنیک عکاسی استفاده شده و خود محصول را نشان داده، شعارکار در بالای صفحه سمت راست “بهریزان برای زندگی بهتر” به صورت درشت و خوانا نشان داده شده که نقطه قوت محسوب شده و تاکید به زندگی راحت با این محصول را دارد. در زیر شعار آرم بهریزان با رنگ طلایی آورده است که با رنگ محصول همخوانی دارد،و با آوردن آرم استانداردهای محصول مانند ISO9001 لیسانس کیفیت جهانی را نشان می‌دهد. آدرس سایت رسمی این شرکت درقسمت پایین سمت راست آورده شده،  استفاده از خود محصول در ترکیب‌بندی آگهی و شعار درشت و خوانا نقطه قوت محسوب می‌شود، نقطه ضعف هم می‌توان به قطع شدن تصویر از وسط اشاره کرد.

 

آگهی دوم بهریزان

در این آگهی نیز مانند قبلی خود محصول درصفحه آرایی حرف اول را می‌زند با این تفاوت که در تک صفحه نشان داده شده است. لوگو و استانداردها در پایین و قسمت میانی صفحه و دیگر مشخصات در زیر آنها قابل رؤیت می‌باشد. خود محصول با رنگ طلایی بوده و لوکس و مرغوب بودن را القا می‌کند.

پس‌زمینه با رنگ سفید انتخاب شده تا درعین سادگی محصول به خوبی دیده شود، رنگ‌بندی مناسب دراین آگهی نشانگر زینت خانه بودن نیز است.

 

 

نیکون

این آگهی مربوط به تبلیغ دوربین نیکون می‌باشد. نیکون یک شرکت چند ملیتی است که در تولید دوربین عکاسی و عدسی‌ها فعال است، نیکون از سال ۱۹۱۷ فعالیت خودش را آغاز کرده است.

پلان اول تصویری از دختربچه‌ای با لباس سنتی بوده، حال و هوای بسیار قدیمی آن را نشان می‌دهد  و در آن زمان عکس به این واضحی نبوده پس با این انتخاب و ترکیب‌بندی، قدمت وکیفیت محصول را نشان می‌دهد که از قدیم محبوب و باکیفیت بوده است. هدف اصلی شرکت نیکون کمک به مردم در دست‌یابی به رویاهایشان است.

نمونه خود محصول درقسمت پایین چپ و مشخصات در گوشه دیگر کادر نشان داده شده است، آرم نیکون درگوشه بالا راست نشانگر قدرت و توانایی بی پایان تصورات انسان و تبدیل آنها به نوآوری‌ها و خلاقیت‌هاست، بازتاب‌‌های هماهنگ روی طرح نشانگر احتمالات بی‌پایان در گسترده نوری بوده، رنگ زرد نشانگر عمق احساسات و رنگ سیاه که نام Nikon نوشته شده نشانگر کیفیت برتر و اعتمادی که این شرکت در دهه‌های گذشته موفق به کسب آن شده است.

 

 

بیب تونز

موسیقی از دیرباز آرامش بخش روح و روان بشر بوده و نشان از علاقه بی‌حد انسان به این هنر دارد. اثرگذاری زمانی و مکانی بر روی موسیقی در طول تاریخ،باعث پیدایش سبک‌های متفاوت درآن گردیده و بدین ترتیب سلیقه همه افراد دراین زمینه تامین شده است. درکشور ما نیز هنرمندان زیادی دراین عرصه فعالیت می‌کنند که شامل نوازندگان، خوانندگان، ترانه‌سرایان و غیره می‌شوند و هرکدام طرفداران بی‌‌شماری دارند. موضوع آگهی درباره سایت قانونی خرید و دانلود آلبوم ها است که در آن بیش از چهل هزار آهنگ آماده برای دریافت وجود دارد. سایت قانونی بیب تونز با ترویج فرهنگ حمایت از هنرمندان عرصه موسیقی، دانلود و خرید قانونی آثار آنها، ابزار مناسبی برای یافتن آلبوم‌ها و ترانه‌های محبوب مخاطبین می‌باشد. اپلیکیشن این سایت نیز به راحتی قابل دریافت و نصب در تلفن همراه است. قالب گرافیکی “بیب تونز”چیدمان مرتب فهرست‌ها، فونت مناسب و ایکن‌های گویا هر کاربری را راضی می‌کند.

بیب تونز به عنوان اولین مرجع دانلود آهنگ موسیقی با همکاری و مشارکت صاحبان آثار اقدام به جمع آوری کامل‌ترین آرشیو آهنگ و موسیقی در ایران نموده است.

در این آگهی  با کنار هم قرار دادن پرتره اکثر هنرمندان شاخص قدیمی و جدید در زمینه موسیقی نشانگر غنای آرشیو و در برگیرندگی همه سلیقه‌ها است. نوآوری که دراین آگهی مشاهده می‌شود استفاده از بارکد QR است که به سادگی می‌توان با اسکن آن  وارد سایت شد.

تمام پرتره‌ها با ترکیب‌بندی خاکستری انتخاب شده که علاوه بر خنثی بودن آن باعث آزار چشم نشده وتمام چهره‌ها به خوبی دیده شود. تنها عنصر رنگی انتخاب شده ،لوگو و ۱۰ بهمن است که باعث تاکید به آنها بوده. همچنین انتخاب این ترکیب‌بندی در کار باعث جذابیت آن نیز شده است.

اطلاعات تکمیلی در قسمت خالی از تصویر قرار گرفته تا خوانایی کاملی داشته باشد، وب سایت، اکانت تلگرام و اینستاگرام آن نیز در ادامۀ یکدیگر در قسمت پایین قرار داده شده و با فلش رو به آنها “به جمع ۶ هزار نفری حامیان موسیقی ایران بپیوندید” اشاره شده است که خود جنبه تبلیغاتی دارد.

 

 

م ی م

موضوع این آگهی درباره کافه میم است. گالری محسن در کوچه پس کوچه‌های ظفر قرار دارد و دراین گالری نمایشگاه‌هایی با موضوعات متفاوت برگذار می‌شود، فضای پشتی این مجموعه به”کافه میم”اختصاص پیدا کرده که مکانی مناسب برای گپ و گفت مهمانان گالری و هنرمندان است. این کافه به تنهایی نمایشگاه‌های مختلفی برگذار می‌کند. مخاطبانش اکثرا هنرمندان هستند، در کنار آنها این کافه یک فروشگاه دائمی با محصولاتی همچون کتاب، دفتر، صنایع دستی چوبی، کیف، زیورآلات چرمی و غیره نیز دارد.

پلان اول آگهی، میم است که برعکس نوشته شده، اگر پس زمینه را حذف کنیم مشاهده می‌کنیم که تمامی نوشته‌ها دریک ستون و یک سوم وسط چین قرارگرفته شده. همچنین در پس‌زمینه با استفاده از شابلون اسب چوبی حس وحال کودکانه و بدون دغدغه بودن و آرامش داشتن درکافه را تداعی می ‌کند.

این آگهی برای فصل نامه بهار بوده که در آن سال نو را نیز به مخاطبان خود تبریک گفته است.

ترکیب‌بندی اثر حالتی نوستالژیک و کلاسیک دارد. با نوشتن قهوه، کتاب و بیشتر آرامشی با حالت نوستالژیک را شرح می‌دهد. مشخصات تکمیلی (ادرس کافه،آدرس وب سایت) درقسمت وسط پایین قرارداده شده و همچنین وزن نوشته‌ها روی یکدیگر تعادل ایجادکرده و باعث قوی بودن آگهی شده است.

 

 

پاکت

موضوع این آگهی درباره رستوران پاکت است. مخاطب آگهی اکثرا هنرمندان هستند، فرم کار ازتصویر غربی استفاده شده، دراین آگهی از یک سوم کادر برای نوشته و دوسوم تصویر نمادین الیورتوئیست استفاده شده که پلان اول نیز محسوب می‌شود.در گوشه سمت راست بالا متن معروفی از داستان الیور توئیست (اثر چارلزدیکنز/۱۸۳۷م) قرارداده شده و سوپ روز را به الیور تقدیم کرده است.

آگهی‌های رستوران پاکت سریالی هستند و در هر شماره به یک هنرمند پرداخته شده است.

مشخصات داخل کادرهایی مانند پاکت آورده شده که با اسم رستوران همخوانی دارد. رنگ‌بندی اثر از رنگ‌های شاد برگرفته شده که اشتها‌آور و هیجان داشتن برای رفتن به رستوران را بیشتر کرده است.

اطلاعات تکمیلی، آدرس سایت و لوگو درجای مناسب در زمینه سفید و درقسمت پایین داخل کادر چهار شعبه‌ای که درتهران دارد قرارگرفته است همچنین از پیکتوگرام‌هایی که در آگهی دیده می‌شود می‌توان دریافت که این رستوران گیاهی بوده و هم غذای گوشتی سرو می‌شود.

 

آگهی دوم پاکت

این اگهی نیز مربوط به رستوران پاکت است مخاطبین این اثر هنرمندان هستند. دراین شماره به هنرمند محبوب سالوادورا دالی تقدیم شده است. همچنین جمله معروف مربوطه درگوشه بالایی سمت راست قرارگرفته شده است. لوگو در سمت چپ بالا جدا از متن آمده تاکید بیشترش به هنرمند است و کمتر به موضوع رستوران اشاره شده شاید در نگاه اول بیننده متوجه آگهی رستوران بودنش نشود اما بدلیل آنکه مخاطبین هنرمندان هستند و این آگهی برای رستوران معمولی نیست این موضوع قابل هضم است و جلوه جذابی نیز دارد و مخاطب را کنجکاو کرده و نظر آن را جذب می‌کند. شایان ذکر است که ترکیب‌بندی  متفاوت از سایر رستوران‌ها است اگر مانند دیگر آگهی‌ها از تصاویر برنج وخورشت و غیره استفاده می‌شد این آگهی حالت کلیشه‌ای پیدا می‌کرد، اما این آگهی با تمام عناصر بصری که دارد جلوه خاص و ماندگاری ایجادکرده است، همچنین یونیفرم چهارخانه استفاده شده در تمام آگهی‌های رستوران پاکت ثابت است.

 

نزدیک

این آگهی  مربوط به کافه نزدیک می‌باشد. این کافه پاتوق همه کتاب خوان‌ها و نویسنده‌ها است، طبقه بالای آن کتاب‌فروشی است، درواقع این کافه از تمام جهات به کتاب نزدیک است. این کافه از خرداد ماه سال ۱۳۹۳ راه اندازی شده است. فضای داخلی کافه متفاوت و محل قرار گرفتن آن بسیار دل باز و صمیمی می‌باشد. کار مثبتی که این کافه انجام داده فضای افراد سیگاری با افراد غیرسیگاری را جدا نموده است. دمنوش‌های این کافه بسیار محبوب و منوی هیجان انگیزی دارد. مخاطب این آگهی هنرمندان هستند، در پلان اول نقشه شهری قرارداده شده شعار در وسط کادر ” با ایده‌ها نو وشعبه‌های جدید به سال نو نزدیک می‌شویم” با خط خوانایی قرارگرفته و درآنجا به کلمه “نزدیک” تاکید نموده و داخل کادر مشخص کرده درقسمت بالای آن نیز نشانه مکان‌یاب قرار داده که بخشی از لوگو محسوب شده.

خلاقیتی که در این اثر استفاده شده با دقت که نگاه کنیم درمی‌یابیم دایره وسط مکان یاب به شکل فنجان قرار داده شده است. درقسمت بالای کادر نشان های راهنمای نقشه و همچنین آدرس سایت در زیر آنها قرارگرفته است.پس زمینه طوری انتخاب شده تا بخوبی نقشه بودن را تداعی کند اگر تصویر رئال نقشه جایگزین می‌شد جلوه خوبی نداشت. شعار با تصویر و آن نشان مکان‌یاب کاملا مرتبط بوده و چون در شعار اشاره به  شعبه‌های جدید کرده از تصویر نمای کلی شهر استفاده کرده و مخاطب را کنجکاو باقی می‌گذارد که با این عمل توانسته با مخاطب ارتباط تصویری برقرار بنماید.

توضیحات اضافی در این آگهی دیده نمی‌شود و این سادگی باعث تمرکز در جمله وسط شده است. کلمه “نزدیک” ایهام دارد هم در شعار نزدیک می‌شویم آمده و هم اسم کافه نزدیک است، این ترکیب‌بندی عالی باعث قوی بودن اثر شده است.

فونت استفاده شده ساده وبصورت تایپی است، پس زمینه کم‌رنگ و نوشته‌ها مشکی و پررنگ قرارداده شده تا بخوبی خوانده شود و روی کلمه نزدیک تاکید کند.

تکنیک تصویر از تصویر رئال نقشه شهری استفاده شده و با افکت جلوه ویژه‌ای یافته و تصویری نو ایجاد شده است.

 

 

آگهی دوم نزدیک

این آگهی نیز مربوط به کافه نزدیک است و مانند آگهی قبلی شعار بصورت خوانا و به دو زبان فارسی و لاتین در وسط کادر قرار گرفته است. چون ممکن است مخاطب این آگهی بین‌المللی باشد. آدرس دو شعبه دیگر کافه در قسمت پایین قرار داده شده اینبار علامت‌های راهنمای نقشه بصورت رنگی آمده بدلیل آنکه شاید در این آگهی شعبه‌ها راه‌اندازی شده باشند، علامت‌های نقشه در پنج رنگ مشخص شده و با رنگ شعبه‌ها مرتبط است.

 

نظرات