لیلا حجبی: نشان تبریز ۲۰۱۸ معرف فرهنگ و هویت تبریز است

سیده پری‌ناز سهرابیسیده پری‌ناز سهرابی

● سیده پری‌ناز سهرابی، طراح گرافیک و روزنامه‌نگار

● گفتگویی با لیلا حجبی طراح نشانه تبریز ۲۰۱۸

 

لیلا اسماعیل زاده حجبی، طراح نشان تبریز ۲۰۱۸:
نشان تبریز ۲۰۱۸ معرف فرهنگ و هویت تبریز است
طراح نشان تبریز ۲۰۱۸، این نشان را معرف جامعی از فرهنگ و هویت تبریز دانست.
لیلا اسماعیل زاده حجبی ، در خصوص روند طراحی این نشان گفت:
دلیل انتخاب سه بنای مسجد کبود، میدان ساعت و مقبره الشعرا برای این طرح، هویت تاریخی و اجتماعی این بناها بود.
وی افزود: با توجه به این که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده بود، اولین گزینه انتخابی‌ام مسجد کبود به عنوان فیروزه جهان اسلام بود. از طرفی به دلیل اهمیت شهر تبریز در این رویداد، ساختمان ساعت را که به عنوان نماد شهر تبریز در ذهن ها جای گرفته، در مرکز اثر قرار دادم.
این گرافیست موفق، در ادامه با اشاره به وجود نماد مقبره‌الشعرا در اثرش خاطرنشان کرد: این بنا یادآور استاد شهریاد، شاعر پرآوازه ایران زمین بود که در کنار صدها شاعر دیگر در این محل دفن شده اند و می‌توانست فرهنگ، هنر و ادب تبریز را به خوبی معرفی کند.
اسماعیل زاده حجبی، ادامه داد: حرکت رنگ‌ها در نشان تبریز ۲۰۱۸ با الهام از کاشی کاری‌های مسجدکبود انتخاب شده که معرف فرهنگ ایرانی اسلامی هستند و به تدریج به سمت رنگ سبز، که رنگ رویش است حرکت می‌کند.
وی در توضیح وجود المان ابر در بالای اثر گفت: می خواستم کارم خارج از چارچوب‌های عادی شده سازمانی و دارای حرکت باشد. به همین دلیل از ابر بر بالای بناها بهره بردم تا هم در بند تصاویر عادی شده گیر نیفتم و هم نشانی شاد و جذاب برای گردشگران طراحی کرده باشم.
برنده مقام اول طراحی نشان تبریز ۲۰۱۸، در خصوص حواشی ایجاد شده پس از انتخاب اثرش گفت: در چارت‌های سازمانی معمولا قوانین و قواعدی وجود دارد که گاه می‌تواند دست و پاگیر باشد. در این مورد هم از در ابتدا از من خواستند که ابرها را از نشان حذف کنم، که خوشبختانه در نهایت به سلیقه‌ام احترام گذاشتند.
وی خاطرنشان کرد: به هر حال ابر در کار حرکت ایجاد می‌کرد و من فکر می‌کردم حذف آن در اثر کم و کاستی ایجاد می‌کند.
این هنرمند جوان افزود: هدفم از حضور فراخوان طراحی نشان تبریز، این بود که به سهم خود نقشی در این اتفاق داشته باشم و خوشحالم که پس از انتخاب کارم، متخصصین امر با دیدن اثر ابراز لطف و رضایت می‌کنند.
اسماعیل زاده حجبی یادآور شد: مراجعه سازمان‌های دولتی دخیل در رویداد تبریز ۲۰۱۸ به متخصصین برای طراحی نشان تبریز، نشان از برخورد حرفه‌ای آنها با این مسئله دارد و این امر نشان دهنده برخورد حرفه‌ای آنها در سایر زمینه‌ها هم هست.
وی گفت: در حوزه تبلیغات نحوه برخورد در معرفی محصول بسیار مهم است و نشان تبریز ۲۰۱۸ هم به عنوان نماد معرف این رویداد می‌تواند وظیفه خود را به بهترین شکل در مجامع ملی و بین المللی ایفا کند.
این گرافیست جوان در پایان با اشاره به برگزاری جلسات گپ گرافیک در تبریز افزود: برگزاری این جلسات حرکت بسیار خوبی است که نسل آینده گرافیک شهر را تربیت می‌کند و آینده درخشانی برای گرافیک شهر و کشورمان می سازد.
وی ادامه داد: تعامل جامعه گرافیست شهر در این جلسات سبب انتقال تجربیات و دانشی است که شاید برای کسب آن سال‌ها کار گرافیکی نیاز است.
گفتنی است نشان تبریز ۲۰۱۸ در ادامه فراخوانی انتخاب، و صبح امروز (۲۱ تیرماه) توسط رییس این سازمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور رونمایی شد.

 

اختصاصی گپ گرافیک – سیده پری‌ناز سهرابی

 

نظرات

3 دیدگاه در "لیلا حجبی: نشان تبریز ۲۰۱۸ معرف فرهنگ و هویت تبریز است"


میهمان
محمد باقر رضایی
تیر ۲۳, ۱۳۹۵

در جامعه ای که سواد بصری عموم مردم به دلیل مطالعه کم و عدم توجه مسئولین امر به جلوه بصری المان های فرهنگی و سیاسی مختلف پایین است حتما گندم فروشان جونمایی یافت خواهند شد که کارهایی عادی را به جای کاری خوب و ممتاز به جامعه ارایه کنند. با احترام به طراح و داوران ذکر چند نکته ضروری به نظر می‌رسد:
۱. از بیان طراح و متن مصاحبه چنان معلوم است که انگار فراخوان صورتی بوده برای پنهان کردن سفارش خصوصی پشت پرده یک سازمان به خانم طراح ( یا شاید شکل مصاحبه غلط بوده) ارجاع می‌دهم به بندهای پنجم و هفتم.
۲. یک کار معمولی خوب که چشم ما امثال ان را بسیار دیده ـ کار کپی نیست – اما مانند آن را زیاد دیده ایم. حال این حالت با اضافه کردن بی مورد یک ابر و ایجاد تفسیر و تاویل برای آن عوض نشده و اثر هنوز هم اثری کلیشه ای است.
۳. تایپوگرافی کار چیزی در حد فاجعه است. شما به شکل قرارگیری نوشتار در پایین نشانه توجه کنید. چه اصولی، کدام قوانین زیبا شناختی چنین چارچوبی را پدید آورده؟ نمی دانم.
۴. شکل ترکیب بندی کادر و ارایه نسبت ها یا باید شفاف سازی می شده و یا اصلا چنین قالبی برای طراحی این نشانه وجود نداشته است.
۵. راستی سایر آثار شرکت کننده چرا نمایش داده و رسانه‌ای نشده است؟

ذکر نکات دیگر گویا در این مقال نمی گنجد.
در پایان باید بگویم: اگر به خانم طراح سفارش طراحی یک پوستر برای این رخداد داده میشد ، همین اثر را پیشنهاد نمی کردند؟

میهمان
بهنام جعفری
تیر ۲۳, ۱۳۹۵

با سلام و با همه ی امتیازات احتمالی این طرح چند کمبود دارد: که مهم ترین آن ها نادیده گرفتن ارگ علیشاه به عنوان شاخص ترین و سمبولیک ترین المان و عنصر تاریخی در تبریز است اما چند مورد دیگر عبارت است از ۲-نادیده گرفتن عناصر طبیعی شهر ، منجمله کوه های سرخاب یا عینالی -۳-نادیده گرفتن مردم و وقایع تاریخی به ویژه عنصر مشروطه و سمبل آن ستارخان -۴-نادیده گرفتن هنر و صنایع دستی این شهر به ویژه فرش تبریز-۵-و البته ماکولات این شهر هم که جای خود دارد. البته انتظار برآورده شدن همه ی این ها در این طرح شاید کمی منطقی به نظر نرسد، ولی به هر حال با اشاراتی هنرمندانه و به ایجاز “آب دريا را اگر نتوان كشيد هم به قدر تشنگی بايد چشيد!”

میهمان
حمید
شهریور ۱۱, ۱۳۹۵

این همه رو که شما گفتید خودتون هم طراحی می کردید چرا همه اهل حرف هستیم و نه خودمون کاری انجام میدیم و نه میذاریم مردم کارشون رو انجام بدن؟ اسمش لوگو هستش نه طومار! همین به شاخص های تبریز اشاره کنه کافیه