نشانه و هویت جدید Dropbox توسط Collins و Brand Studio

Armin VitArmin Vit

تفکری فراتر از یک جعبه (box)

زمانی که Dropbox در سال ۲۰۰۷ راه‌اندازی شد بیشتر به عنوان یک سرویس وب برای ذخیره‌سازی فایل و اشتراک‌گذاری فایل شناخته شد ولی از نظر سازندگان آن، آنها رسما «یک شرکت فن آوری هستند که برای مردم و کسب و کارشان محصولاتی ساده و درعین حال قدرتمند می‌سازند». قابل توجه است که محصول اشتراک‌گذاری و ذخیره‌سازی فایل که برای صفحه پیش‌فرض وب ساخته شده است Hightail را در طول مسیر پیش می‌برد. محصول جالب و اخیر دیگر، Dropbox Paper که یک ویرایشگر سازگار می‌باشد. حال Dropbox می‌خواهد شما آن را «نه تنها فقط محلی برای ذخیره فایل‌های خود بلکه یک فضای کاری زنده درنظر بگیرید، جایی که کاربران و ایده‌ها گرد هم می‌آیند». – ما همچنان می‌توانیم از آن به عنوان محلی برای ذخیره فایل‌ها استفاده کنیم.- و سه‌شنبه ۱۱مهر ۹۶ یک هویت جدید معرفی شد که توسط New York،NY  و San Francisco طراحی شده است.

به نقل از تیم طراحی هویت جدید: نشانه‌ی اولیه ما یک جعبه آبی بود که دلالت براین داشت که« Dropbox یک محل بزرگ برای ذخیره سازی اطلاعات است». اما نشانه‌ی جدید ساده‌تر و واضح‌تر است. ما آن را از یک جعبه دقیق به مجموعه‌ای از سطوح بهبود داده‌ایم تا نشان دهیم که Dropbox یک محیط مذاکره آزاد و محلی برای خلاقیت است.

 

 

برمی‌گردیم به سال ۲۰۱۵، Dropbox یک تلاش ضعیف برای طراحی مجدد انجام داد که یک تغییر  تاحدی غیرضروری بود و نشانه را نسبت به قبل بهتر یا بدتر نکرد. درطول تاریخچه کوتاه ۱۰ ساله شرکت، این اولین تغییر عمده است. -یک تغییر عمده نسبی که برای اکثر خوانندگان قابل توجه و برجسته نیست، حداقل زمانی که وارد داشبورد Dropbox می شوند. بزرگترین تغییر این است که آیکون جعبه، دیگر یک ترسیم دقیق از یک جعبه با لبه‌های معلق نیست بلکه کمتر شکل جعبه را دارد- زیرا این آیکون همیشه به شکل یک «جعبه» بوده است- با لبه‌های بلند آزاردهنده در اطرافش که بسته شدنشان تقریبا غیرممکن است. ارزیابی فوق نشان دهنده این است که این آیکون بیش از حد دقیق کار شده و بیشتر از آنکه یک معرف سریع برای شرکت باشد یک شکل هندسی از یک جعبه است. متاسفانه وقتی هم اسم شامل کلمه box است و هم آیکون شبیه جعبه می‌باشد، من و شاید دیگران انتظار داریم که یک جعبه کاملا شبیه به یک جعبه واقعی ببینیم. تلاش برای تبدیل این جعبه به «مجوعه‌ای از سطح‌ها» کار مفهومی شجاعانه‌ای است و شاید در انیمیشن هم جالب به نظر برسد، با در نظر گرفتن این که هنوز هم یک جعبه است و زاویه‌های هم اندازه آیکون جدید، آن را محکم‌تر و متناسب‌تر نشان می‌دهد.

نوشته واقعا بهبود یافته و کامل است، چون فونت Sharp Grotesk یک فونت بسیار عالی‌تر نسبت به قبلی است و تبدیل رنگ آبی به سیاه معادل این است که هنگام لباس پوشیدن به جای جفت کردن دوتا جین، یک تی‌شرت سیاه و یک جین را باهم جفت کنیم که زیباتر شده و نشان می‌دهد آنها دو بخش از یک چیز کلی هستند.

به نقل از تیم طراحی هویت جدید: از میان ۲۵۹ فونت، تایپ فیس Sharp Grotesk انتخاب شد که تنوع و تطبیق پذیری زیادی دارد و اجازه می دهد از درجات مختلف آن برای انتقال پیام استفاده کنیم.

 

 

 

 

بیشتر هویت‌ها دارای یک قلم واحد (با وزن‌های چندگانه) از یک خانواده حروف هستند. در اینجا از خانواده حروف با پهنای ۱۲ در وزن ۷ استفاده شده که به نوعی القا‌کننده حس خونسردی و در عین حال طماع است. مثل بچه‌ای که همه شکلات‌های مغازه را می‌خورد. از نظر زیبایی‌شناسی و انتقال حس تفاوت حادی بین حالت فشرده و گسترده فونت وجود دارد که هم ممکن است درک متفاوتی را القا کند و هم این چنین به نظر آید که هریک مربوط به شرکت متفاوتی است. اما با این حال بهترین نمونه از فونت Sharp Grotesk می‌باشد.

به نقل از تیم طراحی هویت جدید: ما از تصاویر برای جان دادن به محصول و برندمان که عمری ۱۰ ساله دارد، استفاده کرده‌ایم. در سبک تصویری جدید ما بی‌قاعدگی و اشکالات سبک قبلی کنار گذاشته شده است. ما اسکیس‌های زمخت و خشن گرافیکی را با اشکال انتزاعی رنگی در هم آمیختیم تا یک فرآیند خلاقانه را ارائه دهیم. سبک جدید ما الهام گرفته شده از لحظه‌ای است که شما ایده‌ای به ذهنتان می‌رسد و آن را به عنوان یک تذکر که یادآور ایده‌تان باشد روی بوم خالی علامت می‌زنید.

 

 

 

تصاویر بسیار زیبا هستند و من فکر می‌کنم یک تحول زیبایی‌شناسی بزرگ به صورت عمدی و حايز اهمیت در Dropbox اصلی ایجاد کرده است. تلفیق خط خطی‌های گرافیتی و انتزاعی با بافت رنگی یک ترکیب زیبا بوجود آورده است. اما باید درنظر داشت که تصاویر به طرز عجیبی در تعامل با کاربر نیستند. من همیشه حس می‌کنم که تصاویر Dropbox درتضاد با تعامل با کاربر هستند و فقط در یک محل از قبل تعیین شده قرار گرفته‌اند که ارتباط کمی با کاربر برقرار می‌کنند.

به نقل از تیم طراحی هویت جدید: هماهنگی بخش مهم یک روند خلاقانه است و وقتی به خوبی پیش برود طی یک سناریوی “درست است – و”  ایده‌ها یکی پس از دیگری ساخته می‌شوند. کلاژهای سازگار ما یک تشبیه بصری از نظریه خوش‌بینانه همکاری و هماهنگی در کار است.

 

ممکن است کمی عجیب به نظر برسد ولی ما با ایده «هماهنگی» و ارایه کلاژهای عالی کارشده سعی داریم این مفهوم را انتقال دهیم که می‌توان نظریه سازگاری و اشتراک‌گذاری را با استفاده از وصل کردن دو تصویر نشان داد. آنها از جهتی جالب به نظر می‌رسند ولی در نهایت فعلا Dropbox-y نیستند. ذهن من همیشه سرگردان و درگیر این بوده است که WeTransfer در پس‌زمینه‌اش تصاویر گزاف دارد. به علاوه این ها بیشتر شبیه بیلبوردهای نمایشگاه‌های موزه‌ها هستند تا معرف برند یک شرکت فن‌آوری.

به نقل از تیم طراحی هویت جدید: سیستم جدید این امکان را برای ما فراهم کرده که بتوانیم برای موقعیت‌های مختلف بیان متناسب را انتخاب کنیم. رنگ می‌تواند از آبی استاندارد Dropbox به عبارت “whoa” ختم شود. همین طور در مورد حروف، عکاسی و تصاویر. در یک بازاریابی ما می‌توانیم در ارتباط از راه دور کارهای بیشتری جهت برانگیختن و هیجان‌انگیزتر کردن ارتباط انجام دهیم ولی در مورد محصول ما که کاربران نیاز به تمرکز بر روی کار خودشان دارند این هیجان و تحریک باید تقلیل یابد.

 

از آنجا که هریک از عناصر هویت و مفاهیم و اجرای آنها چیزهای جالب زیادی دارند، وقتی باهم جمع می‌شوند به سختی می‌توان چیزهایی را که قرار است گفته شوند تفکیک کرد. همین حالا شما می‌توانید هویت جدید Dropbox را در وب‌سایت‌شان ببینید و تغییرات تصادفی آن را از رنگ نشانه گرفته تا رنگ زمینه و تصاویر ایجاد شده ملاحضه کنید. احساس می‌کنم من باید بیشتر از این‌ها هویت جدید Dropbox را دوست داشته باشم و نگرش من به آن نه فقط به عنوان یک فضای ذخیره‌سازی فایل بلکه به عنوان ابزاری باشد که مرا قادر می‌سازد خلاق‌تر باشم ولی من تردید دارم که این گونه شود، چون این طور نیست. مثل این است که بگویی هارددیسک قابل حمل ۱ ترابایتی من می‌تواند موجب خلق ایده‌های نو در ذهن من شود، نمی‌واند. خوب من انتظار ندارم محصولی مثل Dropbox به من ایده بدهد و دنبالش هم نیستم. من به عنوان یک کاربر معمولی ادعا می‌کنم که یک کاربر ماهر نیستم؛ من فقط یک حساب ۲ گیگابایتی دارم و در آن با هیچ کس هم مشارکت ندارم  پس احتمالا من مخاطب مورد نظر نباشم (یا شاید به طور متوسط من مخاطب مورد نظر درحال تبدیل به یک کاربر ماهر باشم). من از آن به عنوان یک ابزار برای ذخیره کردن و اشتراک‌گذاری فایل‌هایم استفاده می‌کنم و آن را به عنوان جایی که کارهایم به طور کامل سنجیده و اجرا می‌شوند به کار می‌برم با این حال Dropbox کم کم دارد به عنوان یک برند خلاق la Adobe در چرخه کار ما پیشرفت می‌کند که یک تلاش ستودنی است ولی احساس می‌کنم این اندازه خلاقیت و نیروی بصری برای Dropbox که نهایتا یک «محل بزرگ ذخیره‌سازی اطلاعات و داده‌هاست» زیاد باشد.

 

ترجمه: سارا عابدینی

منبع

نظرات